Vstupujete na stránky pro osoby starší 18 let.
Kliknutím na tlačítko „Vstoupit“ prohlašuji, že jsem starší 18 let a nepřipustím, aby ke zde uvedeným datům přistupoval kdokoli nezpůsobilý či nezletilý.
Vstupujete na stránky pro osoby starší 18 let.
Kliknutím na tlačítko „Vstoupit“ prohlašuji, že jsem starší 18 let a nepřipustím, aby ke zde uvedeným datům přistupoval kdokoli nezpůsobilý či nezletilý.
Starfield (Preview)
Starfield je první novou značkou studia Bethesda Game Studios po více než 25 letech. Po Fallout a The Elder Scrolls jim tak nyní pod rukama vzniká již třetí masivní herní svět, který čeká jen na vás a na to, až jej celý prozkoumáte. Akorát označení „svět“ není tak docela přesné, ve hře těch světů má prý totiž být více než tisíc!
Datum vydání: 6. 9. 2023
Platformy: PC, Xbox Series X/S
Co je Starfield?
Slovy Todda Howarda, šéfa studia Bethesda Game Studios, je Starfield takový „Skyrim ve vesmíru“.
Je to tedy sci-fi RPG, ve kterém si vytvoříte svou vlastní postavu a s tou budete následně objevovat ve své vesmírné lodi celý holý vesmír. Budete přijímat a plnit desítky questů, seznamovat se s mnoha jedinečnými charaktery, vylepšovat si své vybavení, poznávat místní faunu a flóru a mnoho mnoho dalšího.
Každý hráč, který hrál alespoň jeden z posledních dílů post-apokalyptické RPG série Fallout nebo fantasy RPG série The Elder Scrolls, si určitě dokáže docela dobře představit, o čem je řeč.
Editor postavy a příběh hry
Jak jsme již nakousli výše, hra začíná tím, že si do maximálních detailů vypipláte své herní alter ego. Nejen ze stránky vizuální, ale zvolíte si také její příběhové pozadí a její typické charakterové rysy. Tím však kustomizace nekončí, v průběhu hry budete svou postavu vylepšovat pomocí rozsáhlého stromu talentů a budete ji moct samozřejmě i navléknout do nekonečného množství oblečků a skafandrů.
Poté, co se ve hře trochu rozkoukáte, budete mít šanci se připojit ke skupině vesmírných objevitelů, kteří si říkají Constellation. Jejich cílem je prozkoumat celý vesmír a dozvědět se více o tajemných artefaktech, které jsou po něm rozesety. Podle dosavadních náznaků bude právě to hlavním cílem celé hry. Nic menšího než rozpletení tajemství samotného vesmíru.
Zdá se však, že Constellation není jedinou skupinou, která po artefaktech pátrá. Na svých cestách narazíte také na piráty z Crimson Fleet a na spoustu dalších frakcí, z nichž každá jde na věc trochu jinak a každá má svou vlastní motivaci. Někteří dávají přednost dohodám a kompromisům a jiní nejdříve střílí a teprve poté se ptají.
Herní mechaniky
Jak budete moct ve hře trávit čas? V ukázkách ze hry jsme zahlédli především spoustu přestřelek, které nevypadají příliš vábně a dost nám připomínají již více než sedm let starý Fallout 4. Fallout 4 s jetpackem na zádech. Pálit tedy budete moct i ze vzduchu. Ale upřímně ani ten jetpack nedokáže zachránit to, jak zastarale na nás střílení ve Starfield působí. Pomalé ubírání healthbarů nás holt v roce 2022 nemá čím oslnit, next-gen si představujeme jinak.
Přestřelky naštěstí nebudou to jediné, co na vás ve hře čeká. Budete se také bavit s každou osobou, kterou potkáte, objevovat exotické planety, kutat na nich vzácné kovy a craftit z nich exkluzivní zbraně a výbavu, kterou vám ostatní astronauti budou jedině závidět. Ušetřené penízky pak budete utrácet za budování svých základen a samozřejmě také za stavbu svého vesmírného plavidla a za placení své posádky.
Editor vesmírné lodi nevypadá vůbec zle. Její jednotlivé moduly si rozvrhnete, jak chcete, a každou její část si samozřejmě budete moct také barevně přizpůsobit. Je nám jasné, že to nebude žádný Kerbal Space Program, ale i tak nás zajímá, zda bude mít rozestavení lodi znatelnější vliv na její ovládání a jak moc si s každým jejím nastavením budete moct vyhrát.
Postavenou loď nakonec otestujete ve vesmírných bitvách plných raket, laserů a úhybných manévrů. Designéři se podle všeho inspirovali například strategickou hrou FTL: Faster Than Light a souboje by tak měly být mnohem taktičtější a pomalejší, než je ve hrách tohoto ražení normálně zvykem.
Nesmírný vesmír
Největší předností Starfield by měl být až neuvěřitelně vysoký počet planetárních systémů a planet. My jsme však v tomto ohledu více než skeptičtí. Takovéto prohlášení koneckonců neslyšíme poprvé. A ani podruhé. Spousta planet bude náhodně generovaných a to znamená, že na nich nejspíš nebude nic moc zábavného k objevení.
My bychom místo tisícovky prázdných plání preferovali deset detailně zpracovaných, obsahem nabouchaných světů a myslíme si, že nejsme sami. Všechno není jenom o kvantitě. Necháme se ale klidně příjemně překvapit.
Středem herního vesmíru budou ve Starfield čtyři masivní hlavní města, z nichž každé by mělo být větší než cokoliv srovnatelného ve Skyrim, respektive ve Fallout 4. Právě kolem těchto uzlů se bude nejspíš točit velká část příběhu a z té tisícovky planet budete muset k jeho dokončení navštívit jen pár.
Co nás však dost mrzí, je fakt, že vzlétnutí a přistání na planetách nebude stejně plynulé jako například v No Man's Sky. Načítacích obrazovek bychom v dnešní době rádi viděli co nejméně a ve Starfield jich na nás podle všeho čeká až až.
Shrnutí
Starfield běží na novém herním enginu Creation Engine 2. My si však nemůžeme pomoct, ať už na záběry ze hry koukáme z kteréhokoli úhlu, hra nám vizuálně připomíná pár let starý Fallout 76, případně ještě o něco starší Fallout 4 a brada nám z toho na zem rozhodně nepadá.
To stejné můžeme říct i o hratelnosti. Starfield nám zatím neukázalo jedinou věc, kterou bychom neviděli jinde, nebo věc, kterou by umělo lépe než konkurence. Přestřelky se zdají být nemastné a neslané a celá hra na nás působí jako zaprášený vzkaz z minulosti.
Snad se mýlíme a Bethesda nám za nějaký ten rok předvede vymakané RPG, u kterého s radostí prosedíme pár set hodin. Zatím ale přesvědčení nejsme.