Vstupujete na stránky pro osoby starší 18 let.
Kliknutím na tlačítko „Vstoupit“ prohlašuji, že jsem starší 18 let a nepřipustím, aby ke zde uvedeným datům přistupoval kdokoli nezpůsobilý či nezletilý.
Vstupujete na stránky pro osoby starší 18 let.
Kliknutím na tlačítko „Vstoupit“ prohlašuji, že jsem starší 18 let a nepřipustím, aby ke zde uvedeným datům přistupoval kdokoli nezpůsobilý či nezletilý.
Největší herní světy
Nemáte někdy chuť se prostě jen sebrat a jet něco objevovat? Tropické džungle, majestátní hory nebo třeba nikdy nekončící americké silnice. Většinu z nás to po zběžném pohledu na naše zaprášená bankovní konta zející prázdnotou hned přejde, ale faktem je, že ta exotická místa vlastně vůbec není potřeba objevovat fyzicky. Můžete se do nich podívat i virtuálně, a to mnohem levněji. A zážitek to i tak často bývá nezapomenutelný - některé virtuální světy ve hrách jsou totiž naprosto masivní.
Obsah článku
- Jak se měří velikost světů v „open-world“ hrách?
- Jak velké jsou světy v GTA V a ve Skyrim?
- Forza Horizon 5 (107 km²)
- The Witcher 3 (140 km²)
- Assassin’s Creed Odyssey (230 km²)
- ARMA 3 (290 km²) a DayZ (225 km²)
- Xenoblade Chronicles 3 (přes 500 km²)
- Death Stranding (přes 500 km²)
- Just Cause 4 (1024 km²)
- Final Fantasy XV (1800 km²)
- Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint (2025 km²) a Wildlands (625 km²)
- Test Drive Unlimited 2 (2100 km²)
- The Crew 2 (4900 km²)
- Microsoft Flight Simulator (510 072 000 km²)
- No Man’s Sky a Minecraft aneb světy vytvořené pomocí algoritmů
- Další legendární hry s otevřeným světem
Jak se měří velikost světů v „open-world“ hrách?
Jedním slovem: těžko. Rozhodně to nelze nazvat exaktní vědou. Pokud nám to neprozradí sami vývojáři dané hry, mapy se většinou měří tak, že je hráči projdou křížem krážem se svou herní postavou a spočítají si, jak dlouho jim to trvalo. Poté odhadnou průměrnou rychlost chůze a z toho všeho jim nakonec vyjde i přibližná velikost herního světa. Čísla tedy berte s rezervou. Jde nám jen o to, abyste si udělali alespoň přibližnou představu o tom, jak ohromné některé kreace vlastně jsou.
Jak velké jsou světy v GTA V a ve Skyrim?
A ať máte s čím porovnávat, město Los Santos a jeho okolí v Grand Theft Auto V má nějakých 75 km². A kdo jím někdy virtuálně projížděl či procházel, tak ví, že to rozhodně není žádný drobek.
A zasněžený fantasy svět The Elder Scrolls V: Skyrim má dokonce „jen” 37 km²!
Forza Horizon 5 (107 km²)
Začněme něčím menším, a to konkrétně Mexikem ze závodní hry Forza Horizon 5. Je to místo, ve kterém narazíte jak na živá a barevná městečka a nekonečně dlouhé pláže se třpytícím se pískem, tak i na hustou džungli plnou klikatících se off-roadových stezek, která v sobě skrývá starobylé a dosud neobjevené chrámy. Třešničkou na dortu (respektive třešničkou na mapě) pak je vrchol stále ještě aktivní sopky, z kterého se budete moct rozhlédnout i kilometry daleko. Pokud se vám tedy povede se na něj nějak dostat.
Nejlepší je, že si všechna tato místa budete moct prohlédnout ze sedačky jednoho z několika set nablýskaných bouráků a nebudete se tak muset plahočit pěšky rychlostí 4 kiláky za hodinu.
A až dostanete pocit, že jste z toho Mexika viděli už snad vše, budete moct přesedlat na virtuální Británii (71 km2) a Austrálii (60 km2), kterou nabízejí hry Forza Horizon 4 a Forza Horizon 3 a které jsou vizuálně i hratelně víceméně na stejné úrovni jako nejnovější pětka.
The Witcher 3 (140 km²)
Svět třetího Zaklínače je jedním z těch vůbec nejčilejších a jeho objevování je velice naplňující. Středověká města a vesničky pulzují životem a i okolní krajina toho má spoustu co nabídnout. Zvláště Zaklínači, nájemnému zabijákovi monster. Místní končiny jsou ale zároveň plné kontrastů. Na jednu stranu se před vámi rozléhají nádherné bujné lesy, zasněžené kopce a epické trosky starých hradů a na druhou stranu jste neustále konfrontováni s faktem, že místní svět je plný války a utrpení a nachází se na pokraji rozkladu. Rozhodně mu ale nelze upřít smysl pro detail a autentičnost.
Fakt, že se takhle detailní svět rozléhá na celých 140 km² je naprosto neuvěřitelný a polští vývojáři z CD Projekt si bez pochyb zaslouží naši poklonu.
Assassin’s Creed Odyssey (230 km²)
Nevím, jak to máte vy, ale já naprosto miluji azurově modré Egejské moře a všechny ty jeho roztomilé malé řecké ostrůvky, které se v něm skrývají. Miluji to, jak je z nich i tisíce let po pádu starověkých řeckých státečků stále cítit jejich antická historie. A tohle vše, zdá se, milují i vývojáři z Ubisoft Quebec, protože právě tomuto všemu vzdávají velkou poctu v Assassin’s Creed Odyssey.
Hra se odehrává v antickém Řecku uprostřed Peloponéské války mezi Spartou a mezi Athénami. Tvůrci hry si k formování tohoto virtuálního světa přizvali hned několik historiků a snažili se o to, aby vše odpovídalo tomu, jak to v Řecku před nějakými těmi 2500 lety opravdu vypadalo. A tím nemáme na mysli pouze architekturu, ale například i kulturu, politiku, náboženství, umění nebo třeba tamější humor.
A chcete-li celou tuto říši prozkoumat, nemusíte kvůli tomu hru ani „hrát“, respektive nemusíte se vůbec věnovat jejímu příběhu, úkolům a bitvám. Vývojáři totiž do hry zakomponovali i režim tzv. „historické prohlídky“, který vám dovolí vše objevovat v naprostém bezpečí svým vlastním tempem a navíc i s naučným komentářem!
ARMA 3 (290 km²) a DayZ (225 km²)
Kdo videohrám holduje již delší dobu, tak jistě ví, že česká stopa v tvorbě virtuálních světů není vůbec malá. Specificky vývojáři studia Bohemia Interactive jsou doslova experty v modelování realistických vojenských pískovišť inspirovaných reálnými terény.
Válečná simulace ARMA 3 se odehrává v blízké budoucnosti na fiktivních ostrovech Altis a Stratis inspirovaných řeckými ostrovy. Několik autorů hry bylo dokonce při průzkumu a focení na jednom z řeckých ostrovů zatčeno s podezřením na špionáž. S ohledem na takto pečlivou (a očividně i nebezpečnou) přípravu si jistě dokážete představit, jak fotorealisticky výsledné prostředí působí.
Se sérií ARMA úzce souvisí také zombie hra o přežití s názvem DayZ. Původně totiž vznikla jako fanouškovský mod pro druhou ARMU. A ze všech her na tomto listu je mi DayZ asi nejbližší. Odehrává se totiž ve fiktivní postsovětské republice nazývané Chernarus. A čím je prostředí Chernarusy inspirováno? Krajinou v okolí měst Ústí nad Labem a Děčín. Krajinou, kterou důvěrně znám, protože ji mám z dětství pěkně prošlou. A můžu tak s klidným srdcem říct, že herní prostředí DayZ je zpracováno docela hodnověrně.
Xenoblade Chronicles 3 (přes 500 km²)
Nechme realismus realismem a střemhlav se vrhněme do podivných mimozemských prostředí japonského RPG Xenoblade Chronicles 3. Rozlehlost jeho světa je pomalu nezměřitelná - nejen kvůli tomu, že je rozdělený do mnoha izolovaných lokací, ale i proto že je prostě obrovský.
V jednu chvíli budete probíhat starobylým megalomanským mečem a hned na to budete lézt po větvích mohutného stromu. Dohrání této hry vám zabere až 150 hodin a za tu dobu jistě spatříte ledacos.
Death Stranding (přes 500 km²)
Death Stranding je dalším epickým dílem Hideo Kojima, legendárního herního designéra a tvůrce série Metal Gear Solid. Tuto jeho hru a její svět však není vůbec lehké popsat. Chopíte se v ní totiž role kurýra, jež je zodpovědný za doručování nákladu přes post-apokalyptické Spojené státy americké. Poutavé? Na papíře nejspíš moc ne.
Hra je vlastně jakýmsi simulátorem turistiky v surrealistické a klidné krajině srovnatelné například s Islandem. Vaše túry povedou přes rozprouděné řeky, přes zelené planiny a přes zdánlivě nepřekonatelné skály a každý kilometr, který ujdete, pocítíte, jako kdybyste si ho vydupali vlastníma nohama. Náklad na vašich zádech má totiž nutkání se neustále převažovat ze strany na stranu a nepoškodit ho tak není zrovna jednoduché. A teď si představte, že celý herní svět Death Stranding má něco přes 500 km²! Produpat jej vám tak nějakou tu chvilku zabere.
Just Cause 4 (1024 km²)
Už se pomalu blížíme k titánům - herním světům, které se svou velikostí mohou rovnat i menším státům. A akční hra Just Cause 4 si přesně jeden takový svět vzala za svůj. Svět, který se pyšní více než tisícovkou kilometrů čtverečních čekajících jen na vás a na to, až je probádáte.
Překvapující je, že svět takovýchto rozměrů dokáže pořád být nemonotónní. Přirozeně se v něm střídají pláže, džungle, pouště a zasněžené vrcholky hor a hra vás tak pokaždé dokáže něčím překvapit. Neopomeňme dodat, že kromě toho, že to vše budete moct objevovat pěšky nebo autem, dostanete k dispozici (jako každý správný tajný agent) i wingsuit, což jsou vlastně křídla, a hák, který z vás udělá něco jako Spider-mana. To se pak ty kilometry hned nasčítají, když na ně pohlížíte hezky v letu z výšky.
Aby toho nebylo málo, velká část prostředí je ve hře zničitelná, a pokud jej nezruinujete vy v průběhu neustálých akčních přestřelek, tak jej dorazí časté tropické bouře a všudypřítomná tornáda. Chaos, jak má být.
Final Fantasy XV (1800 km²)
Pod Final Fantasy se jistě většině z vás vybaví jakýsi výpravný fantasy epos, ve kterém budete se svou partou kouzelníků a válečníků zas a znovu zachraňovat svět. A ačkoliv si již patnáctý díl této ságy jistě něco málo vypůjčil od svých předchůdců, v mnohém si jde svou vlastní cestou. Nebo spíše jede. Velkou část této hry totiž strávíte v autě na roadtripu se svými parťáky. Na roadtripu, na kterém potenciálně stojí a padá budoucnost celého místního království.
Království, jež se rozléhá stovky kilometrů daleko a jež obklopují vysoká pohoří a nesmírné lesy. Království, které ve vás vyvolá pocit, že nejste nic víc, než jen zrnkem písku v nekončícím moři.
Na své cestě budete muset plánovat, kde přespíte, kde se najíte a budete-li se chtít vydat i mimo vyasfaltované silnice, tak kde si najmete všeobecně známá přerostlá kuřata a jakési maskoty této herní série, kterým se říká Chocobo. Jde vskutku o roadtrip se vším všudy.
Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint (2025 km²) a Wildlands (625 km²)
Poslední dva přírůstky do herní série taktických stříleček Ghost Recon rozhodně nejsou perfektní hry. Trpí množstvím bugů a repetitivností questů. Jedno jim ale nelze upřít. Jejich tvůrci jsou posedlí vytvářením ohromných světů vypiplaných do nejmenších detailů. Světů, které vám dovolí se vyblbnout třeba do zbláznění.
Ghost Recon Wildlands se odehrává ve virtuální Bolívii a vaším hlavním úkolem je postupnými krůčky svrhnout místní drogový kartel. Co vám bude stát v cestě (kromě již zmíněných gangsterů)? Kouzelné solné pláně, jezera, bažiny, jeskyně, pouště, džungle a mnoho dalšího. Každé z těchto prostředí má něco svého a jeho charakteristiky lze pak využít při plánování přepadení. V poušti se totiž jen tak neschováte a budete vidět i na kilometry daleko.
Ghost Recon Breakpoint plynule navazuje na svého předchůdce a odehrává se na fiktivním ostrově v Tichém oceánu. Vaším protivníkem tentokrát bude moderní korporace vybavená drony poslední generace. Také na tomto ostrově naleznete víceméně každý z biomů, který si dokážete představit. Jeho nejsilnější stránkou (vedle jeho velikosti) je ale jeho pečlivě propracovaná historie. Nejenže se tvůrci hry zamysleli nad tím, co se s ostrovem dělo v průběhu studené války a v průběhu druhé světové války, ale dokonce popřemýšleli i o tím, jak ostrov před miliony let vlastně vznikl a proč vypadá zrovna tak, jak vypadá. Tomu se říká náležitá péče!
Test Drive Unlimited 2 (2100 km²)
Kdybyste jen tak dostali k ruce nějaký rychlý sporťák, kam byste se s ním vydali? Které silnice byste s ním chtěli brázdit? Co třeba okresky na Ibize a na Hawaii? Přesně ty se před vámi totiž rozprostřou v závodní hře Test Drive Unlimited 2. Vývojáři si vzali k ruce satelitní snímky těchto reálných ostrovů a následně se je snažili co nejpřesněji přenést do hry.
To znamená plochu čítající více než 2 tisíce kilometrů čtverečních a až 3 tisíce kilometrů silnic! Ano, Test Drive Unlimited 2 už není nejmladší a na grafice hry je to docela znát, ale jistě vás potěší, že na příští rok se chystá pokračování s názvem Test Drive Unlimited Solar Crown, a to se přesune do prostředí Hongkongu, který by tam měl být vymodelovaný ve škále 1:1. Tak snad to dobře dopadne a my budeme moct již za rok létat po jednom z nejzajímavějších měst této planety a směle ignorovat jakékoliv rychlostní limity.
The Crew 2 (4900 km²)
Do třetice všeho dobrého, máme tu další závodní hru. V The Crew 2 se „mihnou“ na ploše až 5 tisíc km² doslova celé Spojené státy americké - včetně velkoměst jako jsou New York a Los Angeles nebo třeba Miami. A nechybí ani všechno to, co daná města rozděluje - tedy lesy, kopce, pole, bažiny a kdo ví co dalšího.
Proč řešit víza a protrpět si desetihodinový let, když si stačí zapnout počítač, nažhavit spolu s kámoši The Crew 2 a vydat se na pravý americký roadtrip virtuálně, ať už v rudém Ferrari, na off-roadové motorce od KTM či na luxusní lodi s výstižným přídomkem „Demon“.
Microsoft Flight Simulator (510 072 000 km²)
Jeden z největších herních světů vůbec je tak trochu podvod. Je to totiž náš svět - planeta Země pracně přenesená do leteckého simulátoru s názvem Microsoft Flight Simulator z roku 2020. Rozloha tohoto virtuálního světa jistě nikoho nepřekvapí. Je to těch tolik provařených (a na herní poměry absolutně neuvěřitelných) 510 milionů kilometrů čtverečních - přesně tak, jak jsme se to učili na základní škole.
Navštívit zde budete moct všechna svá oblíbená místa. Od fotbalových stadionů svých klubů a napraných koupališť až po své zahraniční favority pro trávení letní dovolené. Některé lokace sice postrádají detaily, vygenerovala je koneckonců umělá inteligence, ale i tak nás vždy moc překvapí, jak reálně hra působí a kolik toho dokáže nabídnout. A to jsme ještě ani nezmínili excelentní autentickou simulaci počasí a letového provozu. Jsme moc zvědaví, jak na hru budeme nahlížet třeba za 20 let a kam se technologie za tu dobu posune. Momentálně je tohle ale úplný vrchol.
No Man’s Sky a Minecraft aneb světy vytvořené pomocí algoritmů
Jednou věcí jsou herní světy vytvořené (převážně) rukou designéra. Kompletně odlišnou věcí jsou pak herní světy vytvořené hrou čísel, světy vytvořené pomocí algoritmů - tzv. procedurálně generované světy. Potenciál těchto světů je takřka nekonečný. Algoritmy jsou schopné dát dohromady prostředí, které svou rozlohou zastíní i naši planetu a jejich hranice jsou dány pouze limity současných technologií.
Dva nejznámější tituly reprezentující tento přístup k tvorbě herních lokací jsou No Man’s Sky a Minecraft.
No Man’s Sky je objevitelská hra, ve které se chopíte své vesmírné lodi a vydáte se prozkoumávat blízké planety. Tuto hru tvoří více než 255 galaxií. Každá se stovkami hvězdných systémů a každý hvězdný systém s mnoha a mnoha planetami. Jak dlouho by vám zabralo je objevit všechny? Řekněme pár let. Pár miliard let.
A Minecraft? Každý svět, který si v Minecraftu vygenerujete se skládá z nějakých 30 milionů kostiček. Každá kostka má jeden metr. To znamená 30 tisíc kilometrů. 30 tisíc krát 30 tisíc rovná se 900 milionů km². Až tak velký dokáže potenciálně být jeden svět v Minecraftu. Slušné, co říkáte?
Další legendární hry s otevřeným světem
V našem výčtu jsme pár ohromných her vynechali, ale zaslouží si alespoň kratičkou zmínku zde. Dlouhou dobu byl jedním z největších herních světů ten ve druhém díle RPG série The Elder Scrolls. Díle s přízviskem Daggerfall. Tamější svět se honosil rozlohou masivních 161 tisíc km² a jeho značná část byla procedurálně generovaná.
Kultovní status si získaly post-apokalyptické závody Fuel zasazené kam jinam než do Spojených států amerických. Herní svět této hry má slušných 14 tisíc km². Velkou většinu této plochy ale tvoří vyprahlá poušť, takže není zas až tolik o co stát.
Úctyhodný výkon předvedli také tvůrci True Crime: Streets of LA, ne příliš zdařené hry silně inspirované sérií GTA. V poměru 1:1 totiž ve hře vymodelovali velkou část města Los Angeles a dokonce i nějaké jeho okolí. Celková rozloha tohoto světa dělala obstojných 622 km².
Kolosální světy se objevovaly také ve spoustě MMORPG, namátkou můžeme jmenovat The Lord of the Rings Online, Guild Wars a samozřejmě i World of Warcraft.
Snad tedy máte po přečtení tohoto článku alespoň na pár týdnů co objevovat. My rozhodně ano.
Vyplatí se stále ještě Nintendo Switch? Nejlepší gaučové hry Recenze hry Stray