Vstupujete na stránky pro osoby starší 18 let.
Kliknutím na tlačítko „Vstoupit“ prohlašuji, že jsem starší 18 let a nepřipustím, aby ke zde uvedeným datům přistupoval kdokoli nezpůsobilý či nezletilý.
Vstupujete na stránky pro osoby starší 18 let.
Kliknutím na tlačítko „Vstoupit“ prohlašuji, že jsem starší 18 let a nepřipustím, aby ke zde uvedeným datům přistupoval kdokoli nezpůsobilý či nezletilý.
Jak nafouknout kolo? Orientační tabulka huštění kol a značení plášťů prozradí víc
Před každou vyjížďkou byste měli provést kontrolu nahuštění pneumatik kola. Víte, jak správně nafouknout horské nebo silniční kolo? Každý typ potřebuje pro svůj specifický terén a styl jízdy jiný tlak vzduchu. Nezapomeňte ani na správný postup, jak nafouknout galuskový ventilek nebo autoventilek, a přečtěte si, jak lze pláště nafouknout bez pumpy.
Zásady, jak nafouknout kolo
- Kolo hustěte podle terénu, ve kterém se nejčastěji pohybujete. Zatímco při jízdě na asfaltu se doporučuje kolo přifouknout, pro náročnější terén zvolte nižší hodnoty tlaku vzduchu.
- Minimální a maximální tlak je označený na bocích plášťů a ráfků kola. Uvedené hodnoty nikdy nepřekračujte.
- Kola nafukujte s ohledem na svou aktuální váhu, přičemž vyšší váha = vyšší hustota vzduchu v pláštích.
- Jen díky hustilce s tlakoměrem budete mít jistotu správného nahuštění plášťů. Zmáčknutí pneumatik prstem nestačí.
- Pláště nepřehušťujte – jízdní kolo s přefouknutými a tvrdými pneumatikami je těžce ovladatelné a náchylné na vznik defektu.
- Kola pravidelně dohušťujte (jednou za několik týdnů).
- Tlak v pneumatikách udržujte i během zimy, když na kole nejezdíte.
Huštění podle typu kola
Základním pravidlem pro huštění pneumatik je nafouknout je tak, aby byly na zmáčknutí pevné, ale stále lehce stlačitelné. Navzdory tomuto doporučení existují všeobecně přijímané rozsahy tlaku vzduchu v pláštích založené na typu kola:
- Silniční kola: Pláště pro tento typ kola jsou stavěny pro rychlost na hladkém povrchu. Díky vyššímu tlaku vzduchu je umožněno jejich snadné a rychlé rolování. Vhodným rozsahem tlaku je 80 až 130 PSI, přičemž kola určena pro závodění mohou dosáhnout až 160 PSI. Pomůcka pro huštění: Pokud jde pneumatika stěží zmáčknout palcem, dosáhli jste tlaku vzduchu 100 PSI.
- Městská a hybridní kola: Vyžadují úroveň tlaku vzduchu mezi hodnotami tlaku silničních a horských kol. To je obvykle v rozmezí 50 až 70 PSI.
- Horská kola: Na rozdíl od silničních kol jezdí po volném a hrbolatém terénu, který je lépe zvládán na pneumatikách s tlakem vzduchu mezi 30 a 50 PSI. Oproti silničním modelům by měly být spíše podhuštěné.
- Krosová a cyklokrosová kola: U těchto modelů je vhodný tlak od 70 do 100 PSI – zatímco na asfalt využijete vrchní hranici 100 PSI, na rozbité cesty a přírodní povrch doporučujeme tlak stáhnout na 80 PSI.
- Dětská kola: Jízdní kola pro děti by měla být nahuštěné spíše na nízký tlak vzduchu, a to zpravidla mezi 20 a 40 PSI. Při nafukování se řiďte i ostatními faktory jako váha jezdce, styl jeho jízdy, nejčastější terén atd.
- Hmotnost cyklisty,
- terén,
- podklad (povrch),
- druh a velikost plášťů,
- šířka plášťů,
- kostra pláště,
- styl jízdy,
- počasí a venkovní teplota,
- příp. bezdušový systém.
Orientační tabulka huštění pneumatik na kole
Typ pláště | Rozsah PSI | Rozsah bar |
Silniční kola | 80–130 (bezdušové galusky 175) | 6–9 (bezdušové galusky 12) |
Městská/hybridní kola | 50–70 | 4 |
Horská kola (terén) | 30 | 1,4–2 |
Horská kola (asfalt) | 50 | 2–3 |
Krosová, cyklokrosová a trekingová kola | 70–100 | 4 |
Dětská jízdní kola | 20–40 | 2–2,75 |
Jak vybrat jízdní kolo? Jak zvolit správnou velikost jízdního kola?
Značení plášťů
Pláště se vyrábí v různých rozměrech v závislosti na typu kola a jeho použití. Při huštění plášťů se vždy držte hodnot předepsaných výrobcem, jež jsou uvedeny na bočních stranách plášťů a ráfků. Tato čísla označují minimální a maximální možné nahuštění pneumatik v jednotkách PSI a bar.
Základním značením jsou palce (10–29“), jejichž hodnota je uvedena na začátku označení. Po ní následuje číselné označení šířky pláště. Finální forma značení může být např. 20X2,35, přičemž tyto hodnoty představují vnější průměr 20“ kola a šířku 2,35“.
Setkat se můžete i se značením ETRTO (European Tire and Rim Technical Organization), jež definuje rozměry plášťů v milimetrech. Každý plášť má své specifické číslo ETRTO, které má zpravidla vždy stejnou formu – např. označení ETRTO 35-590 vám napoví, že šířka pláště je 35 mm a jeho vnitřní průměr je vhodný na kola s ráfkem o průměru 590 mm.
Při výběru pláště pro své jízdní kolo můžete narazit i na francouzské označení plášťů, jež udává jeho přibližný vnější průměr a šířku. Například označení 700x35C udává přibližný vnější průměr 700 mm a šířku pláště 35 mm, přičemž písmeno „C“ označuje vnitřní průměr (v tomto případě 622 mm).
Ať už se budete orientovat podle jakéhokoli z uvedených značení, vždy byste se měli řídit průměrem a šířkou stávající pneumatiky. Zatímco průměr je neměnný a musí být vždy stejný, se šířkou lze hýbat. Můžete si pořídit plášť v mezích, který vám dovolí ráfek kola, prostor ve vidlici nebo na zadní stavbě, kam jej budete instalovat. Šířka ráfku by měla být vždy o něco menší než šířka pláště. Pokud byste na kolo nainstalovali příliš široký plášť, nemusel by se vám vejít do rámu nebo vidlice.
Jak nahustit pneumatiky na kole?
Kontrolu tlaku v pláštích na kolo byste měli provést před každou vyjížďkou. Při nafukování kol zohledněte, v jakém terénu se budete pohybovat a jaký typ kola máte (silniční, horské, krosové, trekingové, gravel). Každý typ kola vyžaduje jiný tlak v pláštích. Čím je terén a povrch pro jízdu náročnější, tím nižší by měl být tlak kola – jen tak lze zabezpečit perfektní přilnavost pláště k povrchu a účinnost vzorku. Správným tlakem v pláštích zajistíte i pohodlí pro svou jízdu, neboť díky vhodnému nahuštění kola dobře absorbují nerovnosti na podkladu a perfektně kopírují terén.
Jaký je vliv tlaku na výkonnost kola?
- Podhuštěný plášť (nízký tlak): nekomfortní jízda, ztráta kontroly nad jízdním kolem, výrazně snížená ochrana duše před proražením o nerovnost na povrchu, zvýšená pravděpodobnost úrazu, riziko shrnutí pláště při zatáčení, dotek kontaktu ráfku s podkladem.
- Přehuštěný plášť (vysoký tlak): odskakování od povrchu, vyšší riziko defektu, slabá přilnavost k povrchu.
Pláště je vhodné dohušťovat jednou za pár týdnů a během zimních měsíců se nebojte nižšího tlaku, který je vhodný pro lepší trakci na sněhu. Mnoho lidí se chybně domnívá, že tvrdšími koly bude jejich jízda rychlejší a vyhnou se lépe i případnému defektu. Ve skutečnosti je takovéto jízdní kolo nepohodlné a může se stát neovladatelným, neboť pláště mohou od povrchu svévolně odskakovat. Zbytečné přefukování kol může vést k poškození pláště či dokonce ráfku kola.
Údržba jízdního kola Tipy na zabezpečení jízdního kola proti krádeži
Jak správně hustit horské kolo?
Maximální tlak vzduchu v pneumatice horského kola je vhodný pouze při použití plášťů na asfaltu. Ačkoli se pohybuje kolem hodnoty 60 PSI, ideální je tlak 30 PSI (příp. rozmezí 1,5–2,5 bar), a to v závislosti na tom, v jakém terénu a za jakých podmínek se budete pohybovat.
Nižší tlak v pláštích horského kola zajistí:
- Lepší přilnavost v terénu,
- lepší záběr do kopce,
- větší bezpečí při sjezdu.
Jak tedy správně nafouknout horské kolo? Přední plášť může mít nižší tlak než pneumatika vzadu, protože je nad ní méně hmotnosti jezdce a riziko tvrdého nárazu je snížené díky odpružené vidlici. Do terénu se tedy nemusíte bát nahuštění svého horského kola na 25 PSI vepředu a 35 PSI vzadu. Podle hmotnosti je nutné kolo dofouknout – čím vyšší vaše váha je, tím více budete muset dát hustilce zabrat.
Pneumatiky na horském kole však nikdy nepřehušťujte – vyhnete se tak přílišnému odrážení v terénu a zbytečně prudké jízdě. Nižší tlak vzduchu vám poskytne lepší trakci na nerovném povrchu a zároveň pomůže tlumit nárazy. Při jízdě v terénu by vám mělo stačit (s ohledem na vaši hmotnost, styl jízdy a další faktory) nahuštění na 30 PSI (1,4–2 bar), zatímco na silnici využijete tvrdší kolo s tlakem vzduchu blíže k 50 PSI (2–3 bar).
Horská kola se širšími plášti mají nižší tlak než kola s úzkými pneumatikami:
- Pro horská kola se širšími plášti je vhodný tlak vzduchu mezi 18 a 25 PSI (1,2 až 1,7 bar), protože jsou určena pro extrémní terén (downhill).
- Při jízdě v běžném terénu dofoukněte tlak na 25–30 PSI (1,7 až 2 bar).
- Pro horské modely s užšími plášti by se měl tlak pohybovat mezi 30–50 PSI (2 až 3,5 bar) v závislosti na terénu.
Galusek vs. autoventilek
Před huštěním duše na svém kole se ujistěte, jaký typ ventilku máte. Mezi nejrozšířenější druhy ventilků na kolo patří autoventilky a galuskové ventilky. V zahraničí je poměrně rozšířený i Dunlop ventilek.
- Autoventilek: Lze jej snadno nahustit na každé benzinové stanici. Mezi cyklisty je oblíbený pro snadnou obsluhu a jednoduché použití.
- Galuskový ventilek: Jeho průměr je pouhých 6 mm vyžaduje menší otvor v ráfku. Jeho hlavní výhodou je nižší hmotnost, což ho předurčuje k použití u závodních modelů. Před huštěním je nutné jej povolit a poté opět dotáhnout. Můžete ho najít i pod označením „presta“, „french“, „FV“ a „SV“.
- Dunlop ventilek: Za jeho nevýhodu lze považovat složitější výměnu pláště – ventilek se musí nejdřív rozšroubovat, prostrčit otvorem v ráfku a poté sešroubovat zpátky. Výhodou je snadné povolení a rychlé vypuštění.
Galuskový ventilek se dnes již běžně používá u dražších modelů jízdních kol zhruba od 12 000 Kč. Jak byste měli s galuskovým ventilkem pracovat? Na jeho nafouknutí budete potřebovat hustilku, jež má buď dvě samostatné díry, nebo oboustrannou vložku, kterou lze podle potřeby otáčet. Pokud tento typ hustilky postrádáte, stačí si pořídit za pár korun drobnou redukci, díky které proměníte galuskový ventilek na klasický autoventilek. Takto jej snadno nafouknete na každé benzinové stanici, kde byste za jiných okolností galuskový ventilek dohustit nemohli. Během huštění si hlídejte, abyste na ventilek nasadili správný otvor na ruční pumpě.
Jak nafouknout galuskový ventilek?
- Z ventilku odšroubujte plastovou čepičku, jež slouží jako ochranný kryt.
- Malý horní šroubovací dílek ventilku odšroubujte rukou do horní polohy a mírně jej zmáčkněte, čímž jej uvolníte.
- Na ventilek nasaďte vhodnou pumpu a kolo nahustěte na požadovaný tlak.
- Nakonec pumpičku sundejte, opatrně zašroubujte horní díl ventilku i ochrannou čepičku.
Pozor: Při manipulaci s galuskovým ventilkem postupujte opatrně a na horní díl ventilku nikdy zbytečně netlačte, aby se neohnul.
Jaká je povinná výbava jízdního kola? Jak vyměnit a nasadit řetěz na kolo?
Jak na nafouknutí kola bez pumpy
Umět nafouknout kolo bez pomoci hustilky je dovednost, jež se vám bude hodit, když si zapomenete vzít na projížďku svou přenosnou hustilku. Nejoblíbenější alternativou k nahuštění pneumatiky na jízdním kole bez hustilky je použití bombiček CO2. Jejich výhodou je malý rozměr a s ním související skladnost, přenosnost a nízká váha. Bombičky (aneb kazety) CO2 berte pouze jako dočasné řešení nahuštění pneumatiky, ke kterému by se mělo přistoupit jen v případě nouze.
Na použití CO2 bombičky na kolo budete potřebovat speciální nástavec (hlavice), na jehož jedné straně se nachází otvor pro ventilek od kola a na druhé straně najdete závit pro našroubování CO2 kazety. Přibližně v polovině tohoto závitu najdete trn, jež se používá k propíchnutí kazety. Bombičku našroubujte do nástavce až do propíchnutí, přitiskněte trysku na ventilek a povolte bombičku pro uvolnění CO2 do ventilku. Plášť bude nahuštěn během několika málo vteřin.
Upozornění: CO2 náplň z pláště rychle mizí, a proto by mělo být vaší prioritou nahradit ho v co možná nejkratším čase normálním vzduchem.
-
- 469 Kč – 1 440 Kč
- Bombičky CO₂ v 25 obchodech
-
- 189 Kč – 399 Kč
- Bombičky CO₂ ve 2 obchodech
-
- 52 Kč – 148 Kč
- Bombičky CO₂ v 16 obchodech
-
- 58 Kč – 332 Kč
- Bombičky CO₂ v 7 obchodech
-
- 208 Kč – 349 Kč
- Bombičky CO₂ v 10 obchodech
-
- 881 Kč – 1 540 Kč
- Bombičky CO₂ v 14 obchodech