Vstupujete na stránky pro osoby starší 18 let.
Kliknutím na tlačítko „Vstoupit“ prohlašuji, že jsem starší 18 let a nepřipustím, aby ke zde uvedeným datům přistupoval kdokoli nezpůsobilý či nezletilý.
Vstupujete na stránky pro osoby starší 18 let.
Kliknutím na tlačítko „Vstoupit“ prohlašuji, že jsem starší 18 let a nepřipustím, aby ke zde uvedeným datům přistupoval kdokoli nezpůsobilý či nezletilý.
Jak na přepravu jízdních kol autobusem, vlakem, tramvají, metrem či v autě
Během vašich cyklistických toulek se může stát, že budete potřebovat odvoz – ať už v případě poškození kola, kvůli cestování s malými dětmi nebo na zkrácení ujeté trasy. Na cestu s bicyklem byste se měli vždy důkladně připravit a předem si zjistit, jaké možnosti převozu kola se vám nabízejí. Čeká vás přeprava kola vlakem? Nebo ho potřebujete vzít do autobusu, tramvaje či do metra?
Přeprava jízdních kol má svá omezení
Před každou cestou, která vyžaduje převoz vašeho jízdního kola hromadnou dopravou, je důležité zjistit podmínky, za jakých to je možné. A samozřejmě i to, zdali to možné vůbec je. Zatímco u autobusů si s kolem často ani neškrtnete, vlak poskytuje dostatečný prostor pro převoz bicyklů, a to i s možností včasné rezervace místa.
Městští dopravci většinou umožňují přepravovat kola pouze v určitých časech a částech vozidel, a to často za poplatek. Některé linky fungují v tomto směru omezeně – např. s kolem můžete vyjet tramvají z centra Prahy, ale ne opačným směrem do centra. Kola nesmějí v MHD blokovat průchod a musí být zajištěna, aby nedošlo k poškození vozidla ani cestujících. Během cyklo výletu si můžete ušetřit výšlap na Petřín a nechat se odvézt nahoru lanovkou. Zde mohou být přepravována nejvýše dvě jízdní kola a zejména při větším množství cestujících může průvodce lanové dráhy přepravu kol zakázat. Jako bezproblémové se pro přepravování jeví metro, v jehož vozových soupravách je mnoho vyhrazených prostor pro tento účel.
Podmínky pro přepravu kol většinou platí i pro koloběžky, elektrokola a jednokolky (tzv. monokola). Dle podmínek pro zavazadla lze ve všech prostředcích PID přepravovat složené skládací koloběžky, dětská jízdní kola a odrážedla pro děti do 6 let.
Jak vybrat jízdní kolo? Vyrazte na jízdní kolo, koloběžku nebo prkno Nejlepší elektrokola 2024
Kolo ve vlaku
Kolo jako spoluzavazadlo
Tento způsob přepravy je povolený ve vlacích, jež jsou označeny v jízdním řádu symbolem „kolo“. Vozy těchto vlakových souprav disponují speciálními místy pro přepravu kol. Bicykly lze dále přepravovat v osobních vlacích, spěšných vlacích, rychlících, rychlících vyšší kvality a expresech, pokud v nich není deklarovaná služba spoluzavazadel nebo úschovy během přepravy, a to na prvním a posledním představku vlakové soupravy. Do prostoru nástupních dveří však mohou být umístěna maximálně dvě jízdní kola. Přeprava bicyklů jako spoluzavazadlo je možná pouze do vyčerpání kapacity míst ve vlaku a o přijetí dalšího kola k přepravě rozhoduje průvodčí. Pokud přepravujete bicykl jako spoluzavazadlo, nezapomeňte jej důkladně zabezpečit zámkem na kolo proti vyklouznutí ze stojanu a případně i alarmem proti zlodějům.
Tip: Jako spoluzavazadlo můžete převážet i kočárky a dětské vozíky za kolo (během přepravy však od něj musí být odděleny), a to zcela zdarma.
Předání do úschovny
Tato služba je poskytována ve vlacích označených v jízdním řádu symbolem „kufr“. Její princip spočívá v předání bicyklu zaměstnanci ČD a následném vyzvednutí kola při výstupu z vlaku. Výhodou úschovny je, že si svého parťáka nemusíte během jízdy hlídat a ani není potřebné si hledat místo k sezení v jeho blízkosti, abyste jej měli pod dohledem.
V pendolinu i po Praze
Pokud jedete pendolinem, měli byste vědět, že je zde přeprava bicyklů povolena v omezeném režimu. Nezapomeňte ani na povinnou rezervaci místa pro jízdní kolo. Plánujete ho převážet na území hlavního města Prahy? Ve vlacích ČD zapojených do PID (Pražská integrovaná doprava) lze přepravovat kolo zdarma jako spoluzavazadlo k platné jízdence PID (v metru, tramvaji, lanovce na Petřín i v přívozu).
Jaká je povinná výbava jízdního kola? Zabezpečení jízdního kola proti krádeži
Rezervace místa
Abyste se nemuseli před cestou stresovat, zdali se s bicyklem do vagonu vůbec narvete, České dráhy (ČD) nabízejí možnost rezervace místa pro jízdní kolo, zpravidla i s místem pro cyklistu do 2. vozové třídy. Některé rychlíky, expresní vlaky a pendolina mohou vyžadovat povinnou rezervaci místa – při rezervaci je symbol spoluzavazadla (kolo) nebo úschovy během přepravy (kufr) v rámečku. V případě nepovinné rezervace se nacházejí tyto dva symboly v kroužku.
Rezervaci lze učinit u pokladní přepážky nebo v e-shopu přepravce, a to nejdřív se 60denním předstihem. Kromě potvrzení o rezervaci budete pro přepravu potřebovat i jízdenku pro kolo, případně i zaplacený poplatek za jednorázovou úschovu. Cena jízdenky pro kolo se odvíjí od počtu ujetých kilometrů. V roce 2023 zaplatíte při převozu od 1 do 150 km 40 Kč a nad 150 km vás bude stát jízdenka 60 Kč.
Jízdní kolo lze přepravit ve vlaku prostřednictvím následujících služeb:
- Spoluzavazadlo: Ve vlacích označených symbolem „kolo“, přičemž si bicykl sami naložíte i vyložíte bez pomoci zaměstnance ČD.
- Úschova během přepravy: Ve vlacích označených symbolem „kufr“ lze s pomocí průvodčího naložit kolo do vymezeného prostoru.
Jak vyměnit a nasadit řetěz na kolo? Jak na údržbu jízdního kola?
Kolo v tramvaji
Praha
Lze převážet jízdní kolo tramvají? To víte, že ano! V Praze jej můžete přepravovat zdarma (v rámci platné jízdenky PID), a to pouze v místech určených pro přepravu kočárků. U krátkých vozů se toto místo většinou nachází v zadní části vozu a u článkových tramvají na jedné či více vnitřních plošinách. Na každé z těchto plošin mohou být umístěna nejvýše dvě kola. V případě vysokého počtu cestujících je přeprava jízdních kol vyloučena.
Abyste upozornili řidiče na převoz kola (ale i kočárku), je nutné před nástupem upozornit řidiče zvednutím ruky, aby vám nástup povolil, nebo z provozních důvodů odmítl. Kola mohou být přepravována pouze ve vybraných úsecích ve směru z centra.
- Anděl – Kotlářka – Sídliště Řepy
- Dejvická – Červený Vrch – Divoká Šárka
- Hradčanská/Brusnice – Malovanka – Vypich – Bílá Hora
- Hradčanská – Vítězné náměstí – Nádraží Podbaba
- Hradčanská – Vítězné náměstí – Dejvická (– Divoká Šárka)
- Hradčanská – Vozovna Střešovice – Petřiny
- Nádraží Braník – Nádraží Modřany (– Sídliště Modřany)
- Nádraží Holešovice – Trojská – Kobylisy – Vozovna Kobylisy/Sídliště Ďáblice
- Nádraží Modřany – Poliklinika Modřany – Sídliště Modřany
- Náměstí Bratří Synků – Vozovna Pankrác
- Náměstí Bratří Synků – Spořilov
- Palmovka – Bulovka – Kobylisy – Vozovna Kobylisy / Sídliště Ďáblice
- Palmovka – Nádraží Libeň – Lehovec
- Palmovka – Nádraží Vysočany – Lehovec
- Palmovka – Ohrada – Spojovací (pouze přímým spojem přes Krejcárek)
- Smíchovské nádraží – Hlubočepy – Sídliště Barrandov
- Želivského – Strašnická – Na Hroudě – Nádraží Hostivař
- Želivského – Vozovna Strašnice – Ústřední dílny DP
Brno
V zónách 100 a 101 můžete přepravovat své jízdní kolo jako spoluzavazadlo, pokud do vozidla nastupujete dveřmi označenými symbolem kočárku. Nástup do vozidla byste měli provést pouze se souhlasem řidiče, který je oprávněn povolit přepravu i většího množství kol. Pakliže je vozidlo vybaveno přívěsným vozíkem nebo závěsným zařízením, je cestující povinen na něj svůj bicykl umístit vlastními silami, připevnit jej a zabezpečit proti krádeži. Kolo nesmí ohrožovat bezpečnost ostatních cestujících ani plynulost přepravy, a zároveň má před jeho převozem vždy přednost přeprava kočárku s dítětem nebo osoby na vozíku pro invalidy. Jízdní kolo podléhá dovoznému dle tarifu IDS JMK.
Ostrava
Nástup a výstup do tramvaje můžete učinit pouze s vědomím řidiče, a to označenými dveřmi. Jízdní kolo lze přepravovat ve vyhrazeném prostoru, jež je označený symbolem kočárku u vnější strany dveří a v interiéru tramvaje. Na tomto místě mohou být umístěny maximálně dvě jízdní kola, kočárky nebo vozíky pro invalidy, případně jejich kombinace. Do tramvaje nevstupujte se silně ušpiněným kolem, které by mohlo interiér vozidla znečistit nebo poškodit cestující. Během přepravy jej musíte zajistit proti samovolnému pohybu a být u něj po celou dobu přepravy.
I v tomto městě platí přednost převozu kočárku s dítětem nebo vozíku pro invalidy. Dle platného tarifu přepravce je nutné si zakoupit jízdenku pro jízdní kolo, případně i pro cyklovozík nebo koloběžku, protože se na ně vztahují stejná pravidla jako na bicykl.
Kolo v autobusu
Dostat se s kolem do autobusu není snadné. Zatímco skládací kolo nebo koloběžku si smíte s sebou vzít jako cestovní zavazadlo, převoz neskládacího modelu může přepravce zakázat. Pokud máte rozplánovaný výlet, ve kterém sehrává hlavní roli kombinace autobusu a bicyklu, přečtěte si podmínky dané přepravní společnosti a vytvořte včas případnou rezervaci.
Jak na přepravu jízdního kola v autobusu u těchto společností?
- Pražská integrovaná doprava: S kolem v Praze nepochodíte, a to doslova. Výjimku tvoří sezónní autobusová linka číslo 147 na trase Dejvická – Výhledy, dále cyklobus navazující na vlak linky S7 a autobusová linka Airport Expres (AE) na trase Hlavní nádraží – Dejvická – Letiště. V případě této linky je možná přeprava jízdního kola zabaleného pro leteckou přepravu, a to zdarma.
- Flixbus: Autobusová společnost Flixbus umožňuje přepravu bicyklů ve většině svých autobusů, a to buď na nosiči na kola v zadní části vozidla, nebo ve speciálním krytu, který je zajišťován pro bezpečnou přepravu v zavazadlovém prostoru vozidla. Zatímco se na nosič jednoho autobusu vejde 5 jízdních kol, v krytu lze převézt maximálně 3 kusy. Převoz bicyklů probíhá bez potřeby jejich demontování a jsou akceptované pouze modely s maximální hmotností 20 kg. Elektronická kola, tříkolky ani tandemy nelze přijmout k dopravě. Jízdenku pro sebe i kolo je nutné předem zarezervovat.
- RegioJet: U této společnosti můžete své jízdní kolo přepravit jako zavazadlo v zavazadlovém prostoru autobusu. Přeprava kola je garantovaná, pokud si ji předem zakoupíte v doplňkových službách online rezervačního systému. V opačném případě vám přepravce kolo přijme jen v případě volné kapacity.
- LeoExpress: V autobusech společnosti LeoExpress, známé spíše pro svou vlakovou dopravu, můžete své kolo přepravit v přívěsu nebo vyhrazeném speciálním prostoru, a to na lince Praha – Makarska. Kapacita vozidla vystačí na 3 jízdní kola a jízdenku pro ně je nutné rezervovat online společně s jízdenkou pro cestujícího.
Kolo v metru
Lámete si hlavu, jak přepravit své kolo metrem? Pražská integrovaná doprava umožňuje bezproblémový převoz jízdních kol v metru – bicykly zde mohou být přepravovány s výjimkou první plošiny první soupravy u kabiny řidiče. Kromě této výjimky můžete kolo umístit na každou první a poslední plošinu jednotlivých vozů soupravy, a to v maximálním počtu 2 kusy na každé plošině. Zdali je povoleno, nebo zakázáno, vjet do vozu s jízdním kolem, poznáte podle piktogramů na dveřích. Dobrou zprávou je, že převoz bicyklu v metru je zdarma.
Ve kterých stanicích se dostanete k soupravě vozů výtahem? Výtahy jsou označeny modrým piktogramem jízdního kola a naleznete je ve stanicích: Anděl, Bořislavka, Černý Most, Háje, Chodov, Karlovo náměstí, Ládví, Letňany, Národní třída, Nemocnice Motol, Opatov, Palmovka, Pankrác, Petřiny, Prosek, Roztyly, Skalka a Střížkov.
Jak na správnou velikost jízdního kola? Jak zvolit správnou velikost dětského kola?
Jak převážet kolo autem
Obliba cyklistiky z roku na rok stoupá a díky příchodu elektrokol se stírají rozdíly mezi fyzickými možnostmi jezdců. Patříte i vy mezi cyklisty, kteří si nedovedou představit výlet nebo dovolenou bez pořádné projížďky? Existuje několik způsobů, jak své jízdní kolo bezpečně převézt na autě:
- Uvnitř vozu: Jízdní kola zaberou v zavazadlovém prostoru hodně místa – někdy to možná nepůjde bez sklopení zadní řady sedadel. Před cestou je potřeba kola očistit a obalit dekami, aby se o sebe vzájemně nepoškrábala ani neponičila interiér vozidla. Klíčové je i pořádné upevnění pomocí gumicuků, aby vás v případě autonehody nebo prudšího přibrzdění bicykly nezranily.
- Střešní nosiče kol: Jde o levnější variantu převozu kola na vozidle, u které je nutné počítat s vyšší spotřebou (při vysoké rychlosti až o třetinu). Před koupí si ověřte doporučenou rychlost jízdy, abyste měli jistotu, že nosič i kola přežijí rychlý převoz na dálnici. Některé modely střešních nosičů lze využívat pouze do rychlosti 80 km/hod, což by vaši cestu za dobrodružstvím značně zpomalilo.
- Nosiče kol na tažné zařízení: Jde o zřejmě nejpraktičtější způsob přepravy jízdních kol, který nemá téměř žádný vliv na spotřebu paliva. Nevýhodou je vyšší pořizovací cena a zakrytí zadních světel, kvůli kterému je musíte s nosičem propojit. Dále je nutné opatřit nosič SPZ vozu (nutno zažádat na úřadě o vydání 3. kusu SPZ – za poplatek). Tento způsob je vhodný i pro převoz těžkých elektrokol.
- Nosič na zadní dveře (kufr): Lze jej využít pouze u aut s karoserií hatchback a kombi. Jelikož se jízdní kola nacházejí výše než u nosiče na tažné zařízení (tzv. kouli), není potřeba řešit další SPZ ani propojení nosiče se zadními světly. Nevýhodou je výrazné zastínění zadního okna a ztížený přístup do kufru.
Patří elektrokolo na střechu?
Pokud jste již zainvestovali do elektrokola a rádi byste ho bezpečně dopravili až do cílové destinace, doporučujeme sáhnout po nosiči elektrokol na tažné zařízení. Tento model může vážit i kolem 25 kg, a proto by nebylo nejlepším nápadem pokusit se jej upevňovat na střechu auta.
Pokud by se vám i povedlo těžké elektrokolo nahoru připoutat, během rychlé jízdy v dešti by se voda mohla dostat do míst, kde nemá co dělat, a to včetně baterie. Umístěním elektronického kola za vozidlo jej sice vystavíte vyššímu riziku znečištění, ovšem bude alespoň částečně chráněno před nepřízněmi počasí vzduchovou bublinou vytvořenou za autem. V případě polointegrované baterie je vhodné ji vyjmout a převážet uvnitř vozidla, zatímco plně integrovaný typ na elektrokole nemusíte řešit, neboť by měl být díky kvalitnímu těsnění voděvzdorný.