Vstupujete na stránky pro osoby starší 18 let.
Kliknutím na tlačítko „Vstoupit“ prohlašuji, že jsem starší 18 let a nepřipustím, aby ke zde uvedeným datům přistupoval kdokoli nezpůsobilý či nezletilý.
Vstupujete na stránky pro osoby starší 18 let.
Kliknutím na tlačítko „Vstoupit“ prohlašuji, že jsem starší 18 let a nepřipustím, aby ke zde uvedeným datům přistupoval kdokoli nezpůsobilý či nezletilý.
Zaostřete na povánoční výprodej roku 2024
Pod stromeček se vám přikutálely talíře, kila i koruny a vy už teď víte, co s nimi. Povánoční výprodej! Obchody čistí sklady, tak si také chcete utrhnout nějakou tu akci. Jenže není sleva jako sleva a za některými se schovává vychytralý prodejce. Jak tedy neutratit víc, než je nutné?
Kdy začínají povánoční slevy?
U některých prodejců si můžete peněženky nažhavit hned po Štědrém dnu, kdy startuje první vlna povánočních výprodejů. E-shopy často spouštějí své slevové akce již 25. prosince, jiné až o den nebo dva později, přičemž akce prodejci většinou protahují až do ledna. Kamenné obchody spouštějí výprodej až po svém opětovném otevření po svátcích, kvůli čemuž nelze přibližný termín zahájení slev určit. Také je důležité zmínit, že hitem posledních let je zlevnit zboží i těsně před Vánoci. V kombinaci s garancí doručení do Vánoc jde o zajímavý prodejní krok.
Na pravé novoroční výprodeje je nutné počkat až na začátek ledna. V některých obchodech se setkáte s tím, že čím déle vydržíte, tím více můžete ušetřit. Raději na to však nespoléhejte a nečekejte s koupí příliš dlouho, neboť by se vámi vysněné zboží mohlo rychle vyprodat. Všeobecně doporučujeme chopit šanci za pačesy a s nákupem za velmi výhodnou cenu neotálet, neboť na začátku výprodejů jsou slevy většinou nejvyšší, kdežto na konci se doprodávají zejména zbytky skladových zásob. Na druhou stranu můžete mít právě v závěru novoročních výprodejů štěstí, neboť se akce (ve snaze prodat ještě co nejvíc) stupňují a produkty se častokrát dávají do tzv. bundlů – a to formou balíčků 1+1 zdarma, 2+1 zdarma atd., případně se na druhý či třetí zakoupený kus dá uplatnit několikaprocentní sleva.
Ačkoli povánoční výprodej trvá zhruba do poloviny ledna, mnozí prodejci své akční cenové nabídky ukončují až po vyprodání skladových zásob.
A na co se vyplatí dávat kačky stranou? Mezi zákazníky vedesezónní zboží a oblečení. Oblíbené jsou i hodinky, parfémy, kosmetika a jako každý rok, i elektronika.
Důvod je velmi jednoduchý – prodejci chtějí patřičně využít toho, že mnoho obdarovaných najde pod vánočním stromečkem obálku s penězi nebo dárkový poukaz na nákup zboží. Po listopadovém slevovém svátku Black Friday je to jedinečná možnost, jak mohou prodejci výrazně navýšit své tržby a zákazníci zase pořídit zboží za nižší ceny.
Jak při výprodeji nenaletět?
Omezený počet kusů, vykutálený obchodník, ale i falešné slevy - to vše vám může při nákupu hodit klacek pod košík. Vy ale jen chcete výhodně nakoupit, a to za co nejmíň peněz.
Jak na to:
- Dejte si pozor na falešné slevy a uměle navýšené ceny. Hledejte cenu před výprodejem a malé písmo, kde by se mohlo schovávat oblíbené „až“. Kontrolujte podezřele vysoké slevy.
- Vyhledávejte ověřené obchody, které se mohou chlubit pozitivními recenzemi zákazníků.
- Nakupujte úžasně a bezpečně!
- Díky naší appce máte slevy, hodnocení a porovnání vždy po ruce. Vysněný kousek si tak bez starostí objednáte i třeba z autobusu.
Stáhněte si naši aplikaci! Odhalte falešné slevy Nakupujte bezpečně! 8 tipů, jak na to
Vaše nejoblíbenější kategorie v prosinci 2022 vs. v lednu 2023
Níže v tomto článku najdete změny průměrných utracených částek přímo v jednotlivých segmentech a kategoriích. Ne všechny kategorie však v těchto tabulkách najdete, jelikož jsme do nich zaznamenali pouze ty, kde průměrná utracená částka klesla. Proto jsme vám vytáhli i graf zobrazující našich top 10 sekcí, o které jste měli v sezóně výprodejů největší zájem. U nich jsme vám srovnali průměrnou utracenou částku za produkt v prosinci 2022 vs. v lednu 2023. Co jsme se dozvěděli?
- Při nákupu mobilního telefonu jste v lednu 2023 utratili průměrně o 1 184 Kč více než před Vánoci.
- O pár desítek až stovek korun více jste v lednu dali také za notebooky, televize, chytré hodinky a parfémy.
- Za nižší částky jste v lednu naopak nakupovali investiční zlato, lednice nebo pračky.
Vzrůst průměrných utracených částek však nemusí znamenat, že ceny při výprodejích výrazně rostly. Může to být způsobeno například tím, že jste si kupovali věci pro radost, dražší modely, novou elektroniku k nahrazení starých kousků nebo jste zkrátka nevěděli co s naditými obálkami, které vám přistály pod stromečkem.
Top 10 segmentů a cenový vývoj v jednotlivých kategoriích
Bílé zboží
Bílé zboží a malé spotřebiče jsou častými vánočními dárky, a proto u nich po Vánocích klesají ceny. V tabulce níže si můžete všimnout, že jste po loňské vánoční sezóně méně utratili u šicích strojů (průměrně -21 %), u epilátorů a také mixérů. Zahanbit jste se nenechali ani u žehliček, sendvičovačů a svářeček fólií, které v domácnosti skutečně oceníte. Menší částky jste však utráceli i za kulmy, horkovzdušné kartáče či fény, které jsou ve výprodejích velmi oblíbeným zbožím.
Jak klesly vaše útraty při loňských povánočních výprodejích?
Kategorie | Změna |
Šicí stroje | -21 % |
Epilátory | -21 % |
Mixéry | -14 % |
Kulmy | -14 % |
Sedvičovače | -13 % |
Žehličky | -12 % |
Žehličky na vlasy | -10 % |
Fény | -10 % |
Horkovzdušné kartáče | -9 % |
Svářečky fólií | -9 % |
Elektronika
Elektronika patří celoročně k nejoblíbenějšímu druhu zboží. Z výsledků porovnání průměrných utracených částek vyplynulo, že vaše útraty po Vánocích 2022 nejvíc klesly u 3D tiskáren. Dále jste šetřili u kancelářských aplikací, USB flash disků a skartovačů. Pokles utracených částek se však objevil i u bezdrátových nabíječek, stylusů a klávesnic.
Jaké poklesy útraty jsme zaznamenali?
Kategorie | Změna |
3D tiskárny | -42 % |
Olověné baterie | -36 % |
Kancelářské aplikace | -18 % |
USB flash disky | -14 % |
Skartovače | -13 % |
Řemínky k chytrým hodinkám | -11 % |
Bezdrátové nabíječky | -11 % |
Switche | -10 % |
Stylusy | -8 % |
Klávesnice | -8 % |
Dětské zboží
Hračky pro děti patří ke stálicím mezi vánočními dárky. Po Vánocích si obchodníci chtějí připravit sklady na nové zboží, a tak se můžete těšit na pěkné slevy. Loni v lednu jste nejvíc šetřili při koupi elektronických stavebnic, kde vaše útrata klesla průměrně o 67 %. Snížení utracené částky se objevilo i u stavebnic LEGO®, výtvarných sad, aut, interaktivních hraček a karetních her, které patří mezi nejoblíbenější dárky pro děti.
O kolik procent klesla průměrná utracená částka?
Kategorie | Změna |
Elektronické stavebnice | -67 % |
Kojenecké overaly | -43 % |
Stavebnice LEGO® | -26 % |
Interaktivní hračky | -24 % |
Figurky a zvířátka | -22 % |
Výtvarné a kreativní sady | -22 % |
Příslušenství k RC modelům | -14 % |
Puzzle | -14 % |
Auta, letadla, lodě | -14 % |
Karetní hry | -11 % |
Oblečení a móda
Oblečení a móda jsou možná trochu kontroverzní vánoční dárky – buď je milujete, nebo nenávidíte. Se sezónními výprodeji se však v tomto segmentu setkáte hned několikrát do roka. Loni jste největší pokles útraty ukázali v kategoriích s dětskými bundami a dámskými pyžamy. Levněji jste nakupovali i dámské topy, kotníkové boty a sukně nebo pánská trička a tepláky.
O kolik procent loni v lednu klesla průměrná útrata?
Kategorie | Změna |
Dětské bundy | - 40 % |
Dámská pyžama | - 30 % |
Dámské topy | -28 % |
Dámské kotníkové boty | -27 % |
Dámské sukně | -26 % |
Dámská trička | -25 % |
Pánská trička | -24 % |
Pánské tepláky | -24 % |
Dámské bundy | -23 % |
Dámské klasické kalhoty | -21 % |
Sport
Ve sportovních potřebách a další výbavě jsme loni po vánoční sezóně zaznamenali výrazné poklesy průměrné útraty. Nejvíce jste šetřili na anabolizérech a NO doplňcích, kde útrata průměrně klesla o 18 %, ale méně jste utráceli i u domácích trenažérů, výbavy na snowboard nebo další sportovní výživy. A tomu se na začátku roku, kdy mnoho lidí začíná sportovat, skutečně nelze divit.
O kolik % méně jste ve sportu utráceli loni?
Kategorie | Změna |
Anabolizéry a NO doplňky | -18 % |
Cyklotrenažéry | -17 % |
Lyžařské brýle | -14 % |
Aminokyseliny | -14 % |
Proteiny | -12 % |
Eliptické trenažéry | -10 % |
Veslovací trenažéry | -7 % |
Snowboardové a lyžařské helmy | -7 % |
Boty na snowboard | -6 % |
Kreatin | -5 % |
Dům a zahrada
O produkty ze sekce Dům a zahrada je velký zájem celý rok, přesto i u nich po Vánocích natrefíte na pěkné výprodeje. V našem srovnání jsme přišli na to, že na přelomu let 2022 a 2023 utracená částka nejvíc klesla u pásových pil, a to dokonce o 51 %. O průměrných 46 % méně jste pak utratili při nákupu elektrocentrál. Šetřili jste také na hnojivech, krbových kamnech, kuchyňských nožích, elektrických kladivech či svářečkách.
Jak v lednu klesly utracené částky?
Kategorie | Změna |
Pásové pily | -51 % |
Elektrocentrály | -46 % |
Hnojiva | -42 % |
Podlahové mycí stroje | -39 % |
Krbová kamna | -34 % |
Květináče a truhlíky | -31 % |
Odpadkové koše | -28 % |
Elektrická kladiva | -27 % |
Svářečky | -26 % |
Kuchyňské nože | -18 % |
Kosmetika a zdraví
Kosmetika a produkty ze sekce zdraví jsou vánoční klasiky, kterými obdarováváme kde koho i sami sebe. Po loňských Vánocích udělali dobrý kup ti, kteří se rozhodli si pořídit přípravky proti vypadávání vlasů, hřebeny a kartáče na vlasy nebo ostatní kosmetické pomůcky. Méně jste utráceli také třeba při nákupu masážních pomůcek, zubních kartáčků, mýdel či přípravků na čištění pleti.
Jaký pokles průměrných utracených částek se loni objevil?
Kategorie | Změna |
Ostatní kosmetické pomůcky | -51 % |
Obvazové materiály | -12 % |
Přípravky proti vypadávání vlasů | -10 % |
Hřebeny a kartáče na vlasy | -10 % |
Masážní pomůcky | -10 % |
Zubní kartáčky | -8 % |
Mýdla | -8 % |
Domácí diagnostické testy | -7 % |
Přípravky na čištění pleti | -7 % |
Přípravky na opalování | -7 % |
Nábytek
Nábytek a zařízení domácnosti jsou oblíbené po celý rok, například ručníky nebo povlečení však patří mezi populární vánoční dárky. Největší pokles průměrné utracené částky jsme zaznamenali u zahradních domků (-67 %), ale i u zmíněných ručníků, přikrývek nebo u kuchyňských linek. Šetřili jste také při nákupu tapet, prostěradel, svíček a květin.
Jak klesla prům. utracená částka při loňských povánočních výprodejích?
Kategorie | Změna |
Zahradní domky | -67 % |
Ručníky | -21 % |
Květiny | -19 % |
Přikrývky | -15 % |
Kuchyňské linky | -14 % |
Tapety | -14 % |
Dětské zábrany | -13 % |
Prostěradla | -12 % |
Povlečení | -10 % |
Svíčky | -9 % |
Filmy, knihy a hry
Ze sekce Filmů, her a knih loni vaše průměrná utracená částka nejvíce klesla u map a průvodců (pokles prům. o 18 %), herních kuponů a kalendářů. Šetřili jste i při nákupu nových her na herní konzole i PC, knih, e-booků i audioknih či učebnic, kdy jste si doplňovali zásoby o ty, které na vás nečekaly pod stromečkem.
Jak vypadalo srovnání průměrné utracené částky v prosinci 2022 a v lednu 2023?
Kategorie | Změna |
Mapy a průvodci | -18 % |
Kalendáře | -17 % |
Herní kupony | -16 % |
Hry pro PC | -16 % |
Hry na Playstation 4 | -12 % |
Učebnice | -11 % |
E-book elektronické knihy | -9 % |
Filmy | -6 % |
Knihy | -5 % |
Audioknihy | -4 % |
Hobby
Dárkové koše nebo poukazy jsou sváteční klasiky. Zde se tak v lednu můžete setkat s poklesy cen. Například u dárkových poukazů jste v lednu 2023 oproti prosinci 2022 v průměru utratili o 15 % méně, ještě méně však u sběratelských karet (-20 %) a milovníci investicí se zaměřili na stříbro či zlato. Pokles průměrné utracené částky se objevil také u chovatelských potřeb, a to zejména u veterinárních přípravků, psích pelíšků a pamlsků i potřeb pro cestování.
Jak loni v lednu klesaly průměrné utracené částky?
Kategorie | Změna |
Sběratelské karty | -20 % |
Dárkové poukazy | -15 % |
Veterinární přípravky | -8 % |
Sety e-cigaret | -7 % |
Pelíšky pro psy | -7 % |
Dárkové koše | -7 % |
Investiční stříbro | -4 % |
Pamlsky pro psy | -4 % |
Potřeby pro cestování se psem | -4 % |
Investiční zlato | -3 % |
Co se opravdu vyplatí koupit?
- Elektronika: Televize, tablety, notebooky i telefony se obzvlášť vyplatí zakoupit, jestliže výrobce uvedl v nedávné době na trh novou modelovou řadu. V tomto případě se bude chtít „starší“ řady zbavit, přičemž cena může reálně klesnout až o 50 %.
- Šperky a hodinky: Obojí lze považovat za velmi oblíbené vánoční dárky jak pro ženy, tak i pro muže. Prodej hodinek a šperků za nižší cenu by byl nerozumný, obzvlášť pokud prodejci ví, že se před Vánoci zboží prodá, a to dokonce bez ohledu na výši cenovky. Ovšem v lednu jejich cena letí dolů, což je skvělá příležitost pro pořízení dárku třeba k narozeninám nebo životnímu jubileu, které někdo z vašich blízkých letos oslaví.
- Parfémy a kosmetika: S příchodem nového roku začínají na prodejní výlohy pomalu klepat více či méně komerční svátky jako Valentýn, březnový Mezinárodní den žen nebo květnový Den matek. Právě parfémy a kosmetické produkty jsou jako dělané na obdarování milované ženy. Zhruba od února jejich ceny opět stoupají, neboť jde o sezónní záležitostí. Nejvíce se prodávají na jaře a v létě, kdy prodejci nemají žádný důvod pro snižování cen.
- Oblečení: Na nejvyšší slevy na módní kousky narazíte zejména v lednu v rámci povánočních výprodejů, ale i v sezónních letních výprodejích. Již v letních měsících prodejci očekávali vyšší poptávku po oblečení ve výprodejích, a to kvůli v té době kulminující inflaci.
Připravte se na každoroční novoroční zdražování
Zdražování postihlo nejen energie, potraviny a služby, ale i spotřební elektroniku. Mnoho prodejců upozorňuje na to, že se zdražuje i v jiných segmentech. Ačkoli by se měl růst cen v průběhu roku 2024 zpomalit, nemusí to znamenat, že se úplně zastaví. Inflace by však měla dle předpovědí klesat.
Právě kvůli inflaci se ztenčil nejeden rodinný rozpočet, což je také důvod, proč spotřebitelé začali nakupovat uvážlivěji. Rostoucí ceny za energie, základní potraviny, ale i zvyšující se nájemné se značně projevují na změně chování spotřebitelů, kteří již důkladněji promýšlejí, zdali danou věc skutečně potřebují, a tedy si ji i zakoupí. Právě omezení nákupů je jednou z možností, jak rodinnému rozpočtu ulevit. Důsledkem nákupní rozvahy spotřebitelů je dle meziročního srovnání propad prodejnosti potravin, výrobků pro domácnost, oblečení a obuvi či sportovních potřeb.
Na druhou strany tržby stoupaly prodejcům elektroniky a komunikačních zařízení nebo lekárnám.
Další zajímavosti ke změně cen spotřebního zboží
- Někteří zákazníci začali s nákupem vánočních dárků již v létě, a to kvůli obavám z rostoucích cen zboží.
- Spotřebitelé momentálně nakupují zejména praktické věci do domácnosti.
- Zákazníci při výběru nového domácího spotřebiče často zohledňují jeho energetickou úspornost – a to nejen kvůli ochraně životního prostředí, ale i finanční návratnosti spotřebiče v časech vyšších cen za energie.
- Přibývá počet lidí, jež využívají akčních nabídek obchodních řetězců.
- Omezil se nákup drahých potravin i návštěvy restaurací.
- Nákladnější položky v košíku spotřebitelů tvoří zejména produkty, které mají nahradit staré nebo nefunkční věci. Zákazníci omezují nákupy pro radost.