Vstupujete na stránky pro osoby starší 18 let.
Kliknutím na tlačítko „Vstoupit“ prohlašuji, že jsem starší 18 let a nepřipustím, aby ke zde uvedeným datům přistupoval kdokoli nezpůsobilý či nezletilý.
Vstupujete na stránky pro osoby starší 18 let.
Kliknutím na tlačítko „Vstoupit“ prohlašuji, že jsem starší 18 let a nepřipustím, aby ke zde uvedeným datům přistupoval kdokoli nezpůsobilý či nezletilý.
Black Friday 2023
Black Friday je tu! A s ním i nálož slev na tisíce produktů. Tolik možností, tolik e-shopů, tolik příležitostí ušetřit. Jenže kde jde o skutečné slevy a kde vás jen prodejci chtějí sedřít z kůže? Jak se v tom orientovat? Jak vybrat chytře, spokojeně a úžasně? Přece díky Heurece! My vás na slavný „Černý pátek“ připravíme, takže si můžete být jisti, že letos vedle nešlápnete.
Obsah článku
Cenový vývoj v nejoblíbenějších kategoriích
Z našich dat vyplynulo, že se v období Black Friday nejvíce zajímáte například o mobilní telefon, notebooky nebo televize. Ty také často bývají tahákem slevových akcí známých obchodů. Skutečně však tyto produkty na Černý pátek nakoupíte nejvýhodněji?
V tabulce níže najdete průměrné ceny v TOP 10 Black Friday kategoriích specificky během předvánočního období roku 2022. Pro maximální přehlednost jsme vyznačili nejvyšší a nejnižší ceny.
Kategorie | Průměrná cena 10/2022 | Průměrná cena 11/2022 | Průměrná cena 12/2022 |
Mobilní telefony | 11 601 Kč | 11 143 Kč | 10 372 Kč |
Notebooky | 19 572 Kč | 18 280 Kč | 18 497 Kč |
Televize | 14 418 Kč | 14 610 Kč | 13 823 Kč |
Chytré hodinky | 4 969 Kč | 3 724 Kč | 3 819 Kč |
Parfémy | 946 Kč | 896 Kč | 940 Kč |
Knihy | 264 Kč | 278 Kč | 296 Kč |
Sluchátka | 1 606 Kč | 1 595 Kč | 1 638 Kč |
Krmivo pro psy | 548 Kč | 541 Kč | 555 Kč |
Investiční zlato | 32 308 Kč | 30 795 Kč | 31 392 Kč |
Lednice | 12 942 Kč | 13 074 Kč | 12 609 Kč |
Zjistili jsme, že se průměrná cena produktů z těchto sekcí během známých dnů slev výrazně neliší. Přesto se u mnohých kategorií vyplatí nakoupit v listopadu, nebo naopak vyčkat až na prosinec.
Během Black Friday zvažte nákup notebooku a chytrých hodinek. U televizí a mobilů počkejte do prosince, ale na knihy naopak zaostřete už v říjnu.
Jak průměrné ceny v sekcích vypadaly loni?
- U notebooků průměrná cena produktů mezi říjnem a listopadem poklesla o cca 1 300 Kč.
- Průměrná cena televizí stoupla z října na listopad zhruba o 200 Kč. Nejnižší pak byla v prosinci.
- U lednic byla z období před Vánoci průměrná cena nejnižší v prosinci.
- U většiny TOP kategorií jste však za nejnižší ceny nakupovali právě v listopadu.
Kompletní přehled cen ve všech nejžádanějších kategoriích najdete v grafu. Ten obsahuje průměrné ceny produktů v Kč a jejich vývoj od září 2022 do září 2023.
TOP produkty a jejich cenový vývoj
Produkty značky Apple patří dlouhodobě k nejvyhledávanějšímu zboží. O Apple iPhone, Apple AirPods i Apple Watch tak je velký zájem celoročně. Pozadu však nezůstává ani Samsung se svými mobilními telefony řady Galaxy, Xbox od Microsoftu nebo Xiaomi.
Proto jsme se zaměřili na to, jaký máte o tyto produkty zájem v období tradičních slev a za jaké ceny je kupujete. V grafech a tabulce se tak můžete podívat, za jaké částky jste ty nejoblíbenější produkty nakupovali.
Apple iPhone 13 128GB jste za průměrnou nejnižší cenu kupovali v říjnu 2022, nejdráž pak v prosinci
Konkrétněji se podíváme na to, jaké částky jste utráceli při nákupu mobilních telefonů během dnů před Black Friday vs. v den slev. Jak dopadlo srovnání mezi 20. a 25. listopadem 2022?
- Většinu mobilních telefonů jste na Black Friday 2022 (25. 11. 2022) nakupovali za průměrně nižší ceny než v předešlých dnech. Rozdíly však byly v řádech korun.
- Za průměrně vyšší částky jste během Černého pátku objednávali Apple iPhone 13 128GB.
-
- 14 619 Kč – 30 048 Kč
- Mobilní telefony v 97 obchodech
-
- 5 699 Kč – 10 736 Kč
- Mobilní telefony v 47 obchodech
-
- 24 490 Kč – 39 873 Kč
- Mobilní telefony v 22 obchodech
-
- 6 488 Kč – 13 496 Kč
- Mobilní telefony v 43 obchodech
-
- 15 499 Kč – 27 597 Kč
- Mobilní telefony v 16 obchodech
-
- 3 480 Kč – 5 849 Kč
- Mobilní telefony v 42 obchodech
V říjnu 2022 jste levněji kupovali PlayStation 5 Digital Edition, v listopadu Apple AirPods MV7N2ZM/A a v prosinci Apple Watch SE 40mm
I u dalšího oblíbeného elektra si srovnáme, za jaké průměrné ceny jste nakupovali na Black Friday a o 5 dní předtím. Jak vypadá porovnání mezi 20. a 25. listopadem 2022?
- Celkově byly u většiny produktů rozdíly v utracených částkách minimální a pohybovaly se v řádech korun.
- Za průměrně nižší ceny jste na Black Friday 2022 kupovali Microsoft Xbox Series S.
- Průměrně vyšší částky jste na Černý pátek 2022 utráceli za Apple Watch SE 40 mm a Playstation 5 Digital Edition.
-
- 11 990 Kč – 17 014 Kč
- Herní konzole v 21 obchodech
-
- 9 990 Kč – 18 990 Kč
- Herní konzole v 64 obchodech
-
- 8 490 Kč – 20 687 Kč
- Chytré hodinky v 11 obchodech
-
- 7 999 Kč – 12 811 Kč
- Herní konzole v 69 obchodech
-
- 875 Kč – 1 795 Kč
- Sluchátka v 57 obchodech
-
- 5 490 Kč – 11 361 Kč
- Chytré hodinky v 58 obchodech
Připravili jsme pro vás také tabulku obsahující průměrné utracené částky u TOP produktů, které vás na Black Friday zajímají. Můžete se tak podívat na přehled období říjen-prosinec 2022 včetně zprůměrovaných částek v Kč s vyznačenými nejvyššími a nejnižšími hodnotami.
Produkt | Průměrná cena 10/2022 | Průměrná cena 11/2022 | Průměrná cena 12/2022 |
Apple iPhone 13 128GB | 25 369 Kč | 25 418 Kč | 25 606 Kč |
Apple iPhone 14 Pro 128GB | 34 382 Kč | 34 325 Kč | 34 331 Kč |
Samsung Galaxy A33 5G A336 6GB/128GB | 8 447 Kč | 8 481 Kč | 8 436 Kč |
Samsung Galaxy A53 5G A536 6GB/128GB | 9 821 Kč | 9 796 Kč | 9 761 Kč |
Apple iPhone 13 mini 128GB | 21 535 Kč | 21 618 Kč | 21 612 Kč |
Apple iPhone 11 64GB | 15 667 Kč | 15 697 Kč | 15 690 Kč |
Samsung Galaxy S22 S901B 8GB/128GB | 20 858 Kč | 20 720 Kč | 20 727 Kč |
Samsung Galaxy S21 FE 5G 6GB/128GB | 17 532 Kč | 17 519 Kč | 17 485 Kč |
Xiaomi Redmi Note 11 4GB/128GB | 5 058 Kč | 5 068 Kč | 5 078 Kč |
PlayStation 5 | 19 070 Kč | 19 012 Kč | 19 071 Kč |
PlayStation 5 Digital Edition | 15 043 Kč | 16 076 Kč | 16 787 Kč |
Apple Watch Series 7 45mm | 14 723 Kč | 14 808 Kč | 14 866 Kč |
Apple AirPods Pro 2021 MLWK3ZM/A | 5 992 Kč | 5 983 Kč | 6 014 Kč |
Microsoft Xbox Series S | 8 456 Kč | 8 467 Kč | 8 484 Kč |
Apple AirPods 2019 MV7N2ZM/A | 3 659 Kč | 3 632 Kč | 3 662 Kč |
Nintendo Switch OLED | 10 169 Kč | 10 305 Kč | 10 292 Kč |
Microsoft Xbox Series X | 14 513 Kč | 14 535 Kč | 14 618 Kč |
Apple Watch SE 40mm | 10 266 Kč | 10 571 Kč | 10 218 Kč |
JBL Tune 510BT | 1 479Kč | 1 484 Kč | 1 479 Kč |
Nejoblíbenější produkty podrobněji + cenové přehledy
Microsoft Xbox Series Black Friday
Sony Playstation 5 Black Friday
TOP značky, o které máte zájem
Black Friday a Vánoce jsou neodmyslitelně spjaté s nákupy vánočních dárků i dlouho očekávaných produktů. Proto jsme pro vás připravili přehled těch nejvyhledávanějších značek, které vás na Black Friday nejvíce zajímají a u kterých hledáte ty nejlepší slevy. V tabulce také najdete, jaký sortiment daná značka nabízí - ať máte hned přehled, na co se u ní můžete těšit.
U jaké značky letos nakoupíte vy? Budou to dárky pro rodinu, nebo uděláte radost sami sobě?
Značka | Sortiment |
Pandora | Náušnice, náramky, přívěsky, prsteny |
Xiaomi | Mobilní telefony, chytré hodinky, vysavače, elektrokoloběžky |
Sodastream | Výrobníky sody, štávy, příslušenství pro výrobníky sody |
Samsung | Mobilní telefony, chytré hodinky, lednice, televize |
Apple | Mobilní telefony, chytré hodinky, sluchátka, notebooky |
Tchibo | Kávovary a espressa, káva, kávové kapsle |
Baťa | Pánská obuv, dámská obuv, pracovní obuv |
Sony | Mobilní telefony, sluchátka, televize, herní konzole |
Nintendo | Herní konzole, gamepady |
GymBeam | Proteiny, energetické nápoje, kreatiny, doplňky stravy |
Nike | Pánská obuv, dámská obuv, dámské oblečení, pánské oblečení |
Aktin | Kuchyňské oleje, mouky, sladidla, omáčky |
LEGO® | Stavebnice LEGO® |
Tescoma | Sady nádobí, pánve, sady nožů, tlakové hrnce |
Asics | Pánská obuv, dámská obuv, atletické tretry |
Garmin | Chytré hodinky, sporttestery, tachometry na kolo |
Dormeo | Přistýlky, matrace, polštáře, sety přikrývek a polštářů |
Dyson | Vysavače, domácí ventilátory, fény, horkovzdušné kartáče |
Microsoft | Herní konzole, herní kupony, gamepady |
The North Face | Batohy, pánské sportovní bundy, cestovní tašky a batohy |
Philips | Holicí strojky, automatické kávovary, zastřihovače vlasů a vousů |
SteelSeries | Sluchátka, myši, klávesnice |
Avast | Antiviry |
Huawei | Chytré hodinky, mobilní telefony, sluchátka |
ETA | Robotické vysavače, vysavače, kuchyňské roboty |
Nejvyhledávanější Black Friday obchody
Výběr správného e-shopu je na Black Friday klíčovou záležitostí. Ať už máte svůj oblíbený obchod, nebo hledáte něco nového, rozhodně se nechcete nechat napálit falešnou slevou nebo podvodným e-shopem.
Připravili jsme pro vás seznam těch nejvyhledávanějších e-shopů spojených s Black Friday slevami, ze kterého se můžete rovnou podívat na recenze každého obchodu. Snadno také zjistíte, jaký sortiment obchod nabízí a rychle najdete to, co zrovna hledáte.
Obchod | TOP kategorie | Uváděná sleva |
Alza.cz | Televize, mobilní telefony, notebooky, lednice | Extra -10 % na vybrané domácí spotřebiče |
DATART.cz | Mobilní telefony, televize, chytré hodinky, sluchátka | Neuvedeno |
Knihy Dobrovský | Knihy, učebnice, stolní hry, interaktivní hračky | Až -90 % online a -20 % na celý nákup v knihkupectvích |
CZC.cz | Mobilní telefony, herní konzole, notebooky, televize | Neuvedeno |
MALL.CZ | Mobilní telefony, televize, lednice, pračky | Neuvedeno |
Decathlon | Jízdní kola, stany, chytré hodinky, sporttestery | - |
T.S.BOHEMIA a.s. | Mobilní telefony, televize, lednice, pračky | Neuvedeno |
iWant.cz | Mobilní telefony, sluchátka, chytré hodinky | Až -8 000 Kč |
ZOOT | Dámské tenisky, pánská trička, dámské bundy | Extra -30 % na vybrané kousky |
iSTYLE.cz | Mobilní telefony, sluchátka, notebooky | Neuvedeno |
SUPER ZOO | Krmivo pro psy, stelivo pro kočky, krmivo pro kočky | -20 % při nákupu nad 790 Kč |
Douglas Parfumerie | Parfémy, pleťová séra a emulze, make-upy | Až -25 % |
Answear | Pánské tenisky, kabelky, pánské žabky a pantofle | Až -70 % |
ABOUT YOU | Dámská obuv, pánská obuv, dámské oblečení, pánské oblečení | Až -70 % |
Orion | Jídlonosiče, boxy na svačinu, dózy na potraviny | - |
Notino | Parfémy, šampony, přípravky na tvář | Až -30 % |
ALBI | Stolní hry, razítka pro děti, interaktivní hračky | - |
Pompo.cz | Stavebnice LEGO®, boxy na svačinu, stolní hry | Až -70 % |
Luxor.cz | Učebnice, knihy, stolní hry | Až -90 % na vybrané tituly, -20% na všechny knihy |
Footshop | Pánské tenisky, dámské tenisky, pánské běžecké boty | Extra -20 % |
CEWE FOTOLAB | Digitální fotoaparáty, klasické fotoaparáty, objektivy | - |
Lidl-shop.cz | Vysavače, fritovací hrnce, aku vrtačky a šroubováky, rázové utahováky | Až -57 % |
ASTRATEX s.r.o. | Podprsenky, boxerky, dámské stahovací prádlo, dámské plavky | Až -80 % |
Electro World | Mobilní telefony, notebooky, televize, lednice | Až -64 % |
Sportisimo | Pánská obuv, dámská obuv, brusle na led, lyžařské brýle | -20 % na lyžařskou výbavu |
OKAY.cz | Mobilní telefony, lednice, kuchyňské linky, televize | Neuvedeno |
planeo.cz | Televize, lednice, pračky | Neuvedeno |
ELNINO.CZ | Parfémy, šampony, holicí hlavice a planžety | Neuvedeno |
Kdy je Black Friday?
Black Friday 2023 připadá na 24. listopad, ze slev se ale u mnohých prodejců můžete radovat už v týdnu od 20. listopadu. Po Černém pátku se výprodeje většinou protahují až k pondělí, které znáte jako Cyber Monday. I tento den se obchody předhání v tom, kdo nabídne nižší cenu - jde však hlavně o nákupy online. V letošním roce připadá Cyber Monday na 27. listopad.
- Název byl poprvé použitý v roce 2005 v USA.
- Přináleží prvnímu pondělí po Dni díkůvzdání.
- Nabízené slevy se vztahují zpravidla na e-shopy. Pokud jsou v provozu i jejich kamenné prodejny, akce zde může platit, ale nemusí.
- Některé e-shopy nabízejí určitou slevu na celý sortiment, jiné jen na vybrané kategorie či skupiny produktů.
- Odkaz na kybernetiku souvisí s návratem Američanů v první pracovní den po Black Friday zpátky do práce – za počítače a tablety. Pravděpodobněji tak nakoupí online, nežli osobně v kamenném obchodě.
- U nás se týká tato marketingová akce zejména elektroniky. Prodejci často stírají rozdíl mezi Black Friday a Cyber Monday a spouští velké marketingové kampaně, které trvají řadu dní.
- Zatímco v roce 2006 utratili Američané během Cyber Monday 610 milionů dolarů, v roce 2015 se toto číslo vyšplhalo téměř na 3 miliardy dolarů.
- V roce 2015 byla téměř polovina veškerých objednávek v USA odeslána z mobilního telefonu.
Info: Největší pranice jsou o oblečení a obuv, elektroniku, spotřebiče, dětské zboží, kosmetiku, parfémy, potraviny a rozvoz jídla, spodní prádlo, knihy, chovatelské potřeby, sportovní doplňky a samozřejmě vánoční dárky.
Co je Black Friday?
Black Friday je svátkem nakupování, který přichází následující den po Dni díkůvzdání. Tato marketingová pecka přišla z USA, kde vždy čtvrtý pátek v listopadu prodejci lákají na ty nejlepší ceny. Tímto dnem je oficiálně zahájena severoamerická předvánoční sezóna nakupování. Tzv. Černý pátek je tradičně spojen nejen s obřími slevami napříč různými odvětvími, ale i s kempováním před obchody a rvačkami o ty nejlevnější produkty.
Pravděpodobně vychází z termínu, kterým se v USA označoval rušný silniční provoz den po Dni díkůvzdání, kdy se rodinné sešlosti opět rozpouštěly a lidé se vraceli do svých domovů. Později se název rozšířil a začali tak říkat dnu, kdy se zvedají tržby obchodníků. Prodejci se díky vysokému hospodářskému zisku zároveň dostávají z červených do černých čísel.
Dejte si pozor na falešné slevy!
Každý obchod si chce urvat kus koláče, ale ne všichni obchodníci cílí na to, aby zákazníci skutečně ušetřili. Jak to probíhá?
- Spotřebitelské organizace každý rok upozorňují na tzv. falešné slevy, které se mohou zdát na první pohled výhodné. Často se stává, že výše slevy uvedené na cenovce produktu neodpovídá skutečné výši slevy, která je nižší. Obchodníci rádi využívají trik krátkodobého zvýšení ceny a nastavení slevy na takové procento, aby neprodělali.
- Na českém trhu dosahují skutečné slevy během akce Black Friday pouhých cca 19 %.
- Ceny zboží u jednotlivých prodejců se mohou lišit až o 50 %. Zboží nabízené některými obchodníky s výraznou slevou se dá často sehnat v jiných e-shopech za stejně výhodnou cenu i bez akční cenovky.
Jak tedy rozeznáte skutečnou slevu od nafouklé bubliny? Naučte se nakupovat pohodlně a bezpečně! S naší aplikací si snadno a kdekoliv vyberete produkt, mrknete na recenze reálných uživatelů, a navíc vám ukážeme, zda skutečně ušetříte.
Tip: Nenakupujte bezhlavě. Pokud ale najdete vysněný produkt za opravdu skvělou cenu, s nákupem neotálejte, ať o něj nepřijdete. Doporučujeme si cenu za vyhlídnuté zboží hlídat už několik týdnů před Black Friday, abyste dokázali rychle reagovat a zboží za opravdu výhodnou cenu koupit.
Stáhněte si naši aplikaci! Odhalte falešné slevy Jak nakupovat bezpečně?
Historie a současnost slevového svátku
Black Friday se rozšířil z USA a Kanady do celého světa, stejně jako podobně komerčně laděné svátky typu Halloween. Tento extrémně uchopený začátek nákupní předvánoční sezóny vznikl jako reakce na neochotu zákazníků utrácet bezhlavě peníze za vánoční dárky kvůli negativním zkušenostem s pádem akcií na newyorské burze v roce 1929. V tu dobu nastala dokonce vlna sebevražd maloobchodníků, kteří přišli kvůli velké hospodářské krizi o své živobytí.
Ačkoli se svět časem vrátil po ekonomické stránce víceméně do normálu, lidé ani nadále nevydělávali tolik, aby si mohli dovolit rozhazovat bez rozmyslu za věci, které ve skutečnosti nepotřebují. Na popud žádosti maloobchodníků přesunul prezident Franklin D. Roosevelt oslavu Dne díkůvzdání na čtvrtý listopadový čtvrtek z původně slaveného pátku, což zapříčinilo prodloužení nákupní sezóny vznikem čtyřdenního volna. A právě v tyto dny se vytvořil prostor pro mimořádně intenzivní masáž spotřebitelů reklamami o obrovských slevách a výhodných nabídkách.
Motivace k nakupování
Ačkoli bylo původním záměrem motivovat opatrné a šetřivé zákazníky ke koupi čehokoli, současné nákupy jsou posunuty směrem ke konzumu a spotřebitelské i ziskové nenasytnosti. Prodejci se předhánějí v přesvědčování spotřebitelů o tom, že potřebují novější a modernější produkty než ty, co mají doma – a to bez ohledu, zdali je například nezakoupili právě před rokem.
V současnosti je na evropském obchodním trhu zcela běžnou praxí, že má většina prodejců připravené speciální cenové akce pro své zákazníky. Některé obchody prodlužují výprodejové nabídky až do tzv. Cyber Monday.
Jaký bude Black Friday 2023?
- Podle odhadů mají čeští zákazníci v plánu utratit zhruba 5 900 Kč online nebo v kamenných prodejnách. Zatímco někteří chtějí potěšit zejména sami sebe, většina zakoupeného zboží skončí pod vánočním stromečkem nebo jako vybavení do domácnosti.
- I letos můžeme očekávat několikadenní nákupní maraton, který začne tzv. předvýprodejem již od pondělí a skončí výprodejovou akcí Cyber Monday.
- Slevy se pravděpodobně vyšplhají až k udávaným 80 – 90 %. Mnoho z těchto slev však může být falešných.
- Lze opět očekávat, že více peněz utratí muži. Hodnota jejich objednávky je přibližně 3 870 Kč, zatímco ženy utrácejí v průměru zhruba 3 240 Kč. Nelze se tak divit, že nejprodávanějšími produkty jsou televize, mobilní telefony, herní konzole, chytré hodinky a holicí strojky.
- Vzhledem k neustále rostoucí inflaci i cenám za pohonné hmoty, plyn a elektřinu, jež negativně zasahují do rodinného rozpočtu spotřebitelů, lze očekávat nižší celkový obrat v případě spontánně nakoupeného zboží.
- Až 60 % obyvatel si cíleně odkládá peníze stranou, aby byli na tuto ohromnou slevovou akci finančně připraveni.
Zajímavosti o Black Friday
- Od roku 2006 po současnost si Black Friday vyžádal 17 mrtvých a 125 zraněných. Došlo k incidentům od ozbrojených útoků na zákazníky, autonehod prodavačů způsobených naprostým vyčerpáním, srdečních infarktů během nakupování až po zastřelení zlodějem na ulici kvůli právě zakoupené televizi.
- Black Friday se slaví v pátek kvůli americkému státnímu svátku Den díkůvzdání, který se oslavuje den předtím. Mnoho Američanů před svým zaměstnavatelem simuluje nevolnost, což lze popsat jako „fenomén simulovaných nemocí“. V tento den je až podezřele velkému množství lidí špatně, aby nemuseli do práce. Pokud by páteční začátek spuštění slev promeškali, nenakoupili by tak výhodně, jako by tomu bylo o víkendu.
- Řada Američanů vynechává slavnostní večeři na Den díkůvzdání, aby se mohli utábořit na několik dní či dokonce týdnů na parkovišti před obchodem a byli tak vpuštěni do prodejny se zlevněným zbožím mezi prvními.
- Mnohými evropskými obchodníky je Černý pátek vnímán spíše symbolicky, neboť během celého roku připravují pro zákazníky řadu různých jiných slevových akcí. Díky tomu u nás nedochází k tragickým událostem jako například v USA, kde dav nakupujících v roce 2008 po otevření dveří do obchodu ušlapal k smrti zaměstnance prodejny.
Black Friday v číslech a faktech
- Největší zájem o Black Friday projevili čeští spotřebitelé v roce 2017.
- V roce 2020 nakoupilo v rámci Black Friday více než 50 % Čechů. Ostatní na něj zapomněli, nic nepotřebovali nebo se vyhýbali davům lidí kvůli pandemii.
- Většina Čechů má k akci Black Friday pozitivní přístup.
- Průměrný Čech zakoupí v rámci Black Friday celkem 3–4 produkty.
- Velká část českých spotřebitelů neví přesné datum Black Friday, což může být důvodem, proč mnozí z nich prokazují zájem o akci již řadu týdnů před konáním předvánočního výprodeje.
- Vrchol nákupní horečky v Česku je dosažen mezi 10. a 13. hodinou.
- Po Black Friday obchodníkům klesají tržby, a to navzdory blížícím se Vánocům.
Green Friday – udržitelná alternativa
Slyšeli jste o tom, že Black Friday má mladšího bráchu? Green Friday je udržitelnou alternativou k předhánění se prodejců o co nejvyšší obrat. Black Friday je neodolatelnou příležitostí pro mnohé spotřebitele, jak nakoupit výhodně třeba vánoční dárky. Pro obchodníky je zase možností, jak zákazníkům sáhnout co nejhlouběji do peněženky. Tato zdánlivá oboustranná spokojenost má však jednu velkou nevýhodu, a tou je nepříznivý ekologický dopad na životní prostředí.
Impulzivní nákupy zboží, u kterých jsme se nechali nalákat na nízkou cenovku, často končí zahlcením našeho domova nepotřebnými věcmi. Takto zakoupených produktů se po chvíli budeme chtít dost možná zbavit nebo je časem nahradit novějším modelem. Z nedávné britské studie vyplývá, že se jen ve Spojeném království vyhodí až 80 % produktů zakoupených během Black Friday již po prvním použití. Toto nepromyšlené nakupování zejména elektroniky a oblečení drží zákazníky v kruhu neustálého nakupování a vyhazování, což je z dlouhodobého hlediska neudržitelné jak pro spotřebitele, tak pro planetu.
- Nárůst průmyslových zplodin z výroby nebo dopravy,
- nadměrný objem obalového materiálu,
- podpora neudržitelného životního stylu spotřebitelů,
- nákup produktů, které ve skutečnosti nepotřebujeme.
V současné době se do odmítání Black Friday zapojuje čím dál více prodejců, kteří podporují myšlenku udržitelnosti. Své zákazníky vyzývají k aktivismu a zejména menší firmy žádají spotřebitele o celoroční přízeň bez ohledu na slevy. V minulosti se k bojkotu Black Friday zapojila například i společnost Marks & Spencer. Mnozí ekologicky smýšlející prodejci a influenceři doporučují namísto kupování nepotřebných věcí probrat vlastní domácnost a nevyužívané předměty darovat nebo prodat.
- Vytvořte si předem seznam věcí, které potřebujete.
- Zaměřte se na balení produktů (plast, bezobal nebo papír).
- Upřednostňujte materiály jako sklo, dřevo a u oblečení volte přírodní materiál (bavlna, len, lyocell). U oblečení si můžete hlídat i biocertifikáty.
- Podporujte místní farmáře, menší podniky, umělce a drobné řemeslníky – snížíte tím uhlíkovou stopu.