Vstupujete na stránky pro osoby starší 18 let.
Kliknutím na tlačítko „Vstoupit“ prohlašuji, že jsem starší 18 let a nepřipustím, aby ke zde uvedeným datům přistupoval kdokoli nezpůsobilý či nezletilý.
Vstupujete na stránky pro osoby starší 18 let.
Kliknutím na tlačítko „Vstoupit“ prohlašuji, že jsem starší 18 let a nepřipustím, aby ke zde uvedeným datům přistupoval kdokoli nezpůsobilý či nezletilý.
Nejčastější opravy jízdního kola
Připravte se na každou nepředvídatelnou událost, která vás může připravit o nezapomenutelné zážitky v sedle. Spadlý řetěz, píchlá duše nebo stávkující brzdy opravte levou zadní. Ať vám to šlape a vždy dojedete do cíle!
Základní výbava na jízdní kolo
Helma, světla, odrazky či lékárnička by měly být součástí základní výbavy na jízdní kolo. Co vám však nesmí chybět v cyklistické brašně pro případ jakékoliv nehody? Duše s lepením, pumpička, cyklo nářadí s multiklíčem a sada imbusů.
Vyrazte na kolo Údržba jízdního kola Hlava v bezpečí Ať je vás z dálky vidět
Oprava duše a pláště v 5 krocích
Prasklou či ucházející duši můžete ji vyměnit za novou nebo zalepit.
- Vyndejte kolo z rámu - vždy s ohledem na typ brzd. Ráfkovou brzdu nejprve rozpojte vyháknutím stříbrného vodítka z opěrky. U kotoučových brzd stačí povolit rychloupínák.
- Vypusťte a pomocí montpáky uvolněte plášť z ráfku.
- Nahustěte duši a sluchem či hmatem identifikujte místo defektu. Zkontrolujte duši i vnitřní stranu pláště v případě, že zde zůstalo připíchnuto to, co duši poškodilo.
- Pro opravu můžete využít lepidlo na duše či samolepící záplaty. Postižené místo zdrsněte brusným papírem tzv. šmirglem, v tenké vrstvě naneste lepidlo a po cca 1 minutě přiložte záplatu bez ochranné fólie. Záplatu nechte 5 minut odpočinout.
- Nejprve nasaďte jednu patku pláště na ráfek a do ní vložte mírně nafouklou duši. Vždy nasazujte od ventilku směrem k protilehlé straně. Zkontrolujte správné usazení a duši dofoukněte.
Tip: Pokud jste si prořízli i plášť, použijte speciální záplatu na pláště. Pokud ji s sebou nemáte, můžete plášť v místě poškození provizorně podložit například kusem staré duše.
Oprava a údržba řetězu
Spadlý nebo roztržený řetěz je stopkou pro každého cyklistu. Při opravě se nehnete z místa bez nýtovačky, rychlospojky, imbusových klíčů a trochy šikovnosti s trpělivostí.
Nahození spadlého řetězu
Zvedněte pohyblivá ozubená kolečka zadní přehazovačky nahoru k diskům. Tímto manévrem řetěz uvolníte a jednoduše ho tak můžete vrátit zpět na zuby/pastorky.
Ohnutý řetěz
Pokud Vám řetěz při jízdě přeskakuje či špatně nabíhá na zuby, srovnejte ho ohýbáním dvěma imbusovými klíči tak, aby měl řetěz původní tvar. Takto opravený řetěz může prasknout, a proto ho co nejdříve vyměňte.
Co dělat, když se řetěz roztrhne?
Než se pustíte do opravy, přeřaďte na nejmenší převodník a pastorek, čímž řetěz povolíte.
- Oprava pomocí nýtovačky: Řetěz vložte do nýtovačky a dotáhněte. Otáčejte páčkou, abyste povytlačili vnitřní nýt řetězu - musí zůstat částečně uchycený na vnějším článku řetězu. Spojovaný článek poskládejte v nýtovačce dohromady a nýt opět vtlačte dovnitř.
- Použití tzv. rychlospojky: Řetěz si připravte tak, aby na obou koncích zůstala vnitřní část článku. Do každé vložte jednu polovinu spojky a ty spojte. Nakonec spojku roztáhněte a zafixujte šlápnutím do pedálu.
Údržba řetězu
Životnost řetězu prodlužte pravidelným praním a promazáváním. Stačí na řetěz nasadit pračku s čistidlem a několikrát protočit pedály směrem dozadu. Při promazávání používejte kapátko a přebytečné mazivo vždy setřete hadrem.
Oprava a seřízení brzd
Opravte pískající či nefunkční brzdy v terénu tak, abyste dojeli alespoň do servisu.
Oprava a seřízení kotoučových brzd
Pokud kotoučové brzdy nepříjemně pískají, zkuste je nejprve zbavit mastnoty odmašťovacím přípravkem pro kotoučové brzdy a otřete je čistým suchým hadrem. Jestliže odmaštění nezabere, vyměňte brzdové destičky. Po uvolnění kola z rámu vytáhněte šroubek držící destičky ve třmenu. Staré destičky vyjměte i s pružinkou. Nové destičky společně s novou destičkou vložte do třmene brzdy a opět zajistěte šroubkem.
Potřebujete-li narovnat zkroucený brzdový kotouč, zkuste to tahem rukou nebo speciálním nářadím.
Nové brzdy či vyměněné brzdové destičky vždy seřiďte pomocí dvou šroubků držících třmen v rámu. Šrouby povolte, brzdovou páku zmáčkněte na doraz a šrouby dotáhněte.
Oprava a seřízení ráfkových brzd
Brzdy rozpojte stlačením ramínka a kovové kolínko vyhákněte z třmínku (před další jízdou jej nezapomeňte nasadit zpět). Zkontrolujte stav opotřebení ráfků a špalků, které můžete vyměnit celé nebo jen nahradit opotřebené gumičky novými.
Při výměně celých brzdových špalků dbejte na správné pořadí součástek. Povolte matici, špalek sundejte i s podložkami, sestavte a nasaďte nový komponent, matici dotáhněte.
Při seřizování špalků pomůže drobná změna nastavení ve směru rotace či mírné povolení nebo utažení matice - pokud seřizujete brzdu povolením/utáhnutím matice, špalek vždy musí dosednout celou plochou na střed ráfku.
Tip: Správnou vzdálenost špalků od ráfku nastavíte dotažením lanka brzdy.
Jak na prasklé nebo povolené brzdové lanko?
Povolte šroub na ramínku brzdy a prasklé lanko vytáhněte z bovdenu, popřípadě koncovku vyhákněte z brzdové páky. Délku nového lanka si odměřte dle toho původního. Koncovku lanka zahákněte v páce a šroubovacím pohybem protáhněte drážkou, bovdenem i upínacím šroubem na brzdách.
U povoleného lanka nastavte potřebnou délku tak, aby se pohybovalo volně a nepřekáželo ostatním kabelům. Volný konec zkraťte přibližně 5 cm za ramínkem brzdy a dotáhněte.
Oprava a seřízení přehazovačky a přesmykače
Buďte připraveni na rozbitou nebo špatně seřízenou přehazovačku, která dokáže pěkně otrávit život.
Jak seřídit přehazovačku
Srovnejte patku rámu kolmo k zemi. Lehkým vyšroubováním povolte řadicí lanko. Horním šroubem na kladce přehazovačky nastavte její spodní doraz a usaďte lanko stejným způsobem jako u přesmykače. Horní doraz nastavte spodním šroubem tak, aby bylo ramínko přehazovačky v ose největšího pastorku. Správný chod řetězu v celé šíři kazety nastavte šroubem, jímž prochází lanko do přehazovačky. Utažením bude přehazovačka lépe řadit na větší pastorek a povolením naopak.
Nefunguje přehazování?
Zkontrolujte správné nastavení přesmykače, jehož linie musí být rovnoběžná s převodníkem. Držák ani rameno přehazovačky by neměly být ohnuté či poškozené.
Na horní straně přesmykače naleznete spodní dorazový šroub, který musí být vnitřní částí vzdálen do 0,5 mm od řetězu. Povolte řadicí lanko, a pokud je poškozené, vyměňte ho. Nové lanko protáhněte bovdeny, zajistěte šroubem na přesmykači, napněte a zašroubujte.
Pokud vás zlobí menší převodníky přesmykače, zašroubujte lehce šroub a povolte lanko.
Vyšroubováním šroubu a dopínáním lanka naopak vyřešíte problém řazení větších převodníků.
Tip: Dbejte o dobrou kondici bovdenů a lanek. Pravidelně je omývejte a promazávejte.
Když se už oprava nevyplatí
Na každém kilometru spadlý řetěz, brzdy nejsou zrovna v nejlepší formě a na přehazovačku se radši ani nedíváte? Je nejvyšší čas na změnu. Šlápněte do pedálů nového kola, vychutnejte si jízdu a vždy dorazte v pořádku.
Slovníček komponentů na kolo
- Přesmykač - přední měnič určen k přesmýknutí řetězu na další ozubené kolo předního tácu.
- Přehazovačka - slouží k přehození řetězu na zadním kole.
- Pastorky - ozubená kolečka různých velikostí na kazetě kola. Pohánějí zadní kolo.
- Bovden - kabel umožňující přenos mechanické síly a energie. Skládá se z vnějšího pružného odolného obalu, ocelové výztuhy a trubičky, uvnitř které je pohybující se lanko.
- Řadicí lanko - slouží pro řetězové řazení a najdete ho uvnitř bovdenu.
- Převodník - v podstatě přehazovačka u šlapek jízdního kola. Umožňuje rozšíření převodových poměrů a kombinací.