Vstupujete na stránky pro osoby starší 18 let.
Kliknutím na tlačítko „Vstoupit“ prohlašuji, že jsem starší 18 let a nepřipustím, aby ke zde uvedeným datům přistupoval kdokoli nezpůsobilý či nezletilý.
Vstupujete na stránky pro osoby starší 18 let.
Kliknutím na tlačítko „Vstoupit“ prohlašuji, že jsem starší 18 let a nepřipustím, aby ke zde uvedeným datům přistupoval kdokoli nezpůsobilý či nezletilý.
8 tipů, jak na bezpečný nákup a co je to phishing? Nenaleťte podvodníkům!
Ať už jste v online nakupování jako ryba ve vodě, nebo s ním teprve začínáte, s podvodníky a tzv. phishingem jste se nejspíš již setkali. S rostoucí oblibou nákupů na internetu totiž došlo i k nárůstu počtu těchto útoků. Jak se podvodníkům bránit, nechytit se nikomu na návnadu a hlavně nakupovat bezpečně? Připravili jsme pro vás 8 tipů!
Co je to phishing a jak vypadá?
Přišla vám SMS nebo e-mail, kde vás obchod, banka či administrátor vyzývá k potvrzení vašich údajů. Zpráva se tváří reálně, podle informací a podpisu to vypadá, že je vše v pořádku. Máte ale kliknout na uvedený odkaz a tam vyplnit své citlivé informace - jméno, číslo účtu, číslo platební karty nebo třeba přihlašovací údaje. A to už se vám nezdá. Dobře děláte! Podvodník nahazuje udičku, aby z vás dostal to, co chce.
4 hlavní znaky phishingu
- Zpráva vypadá důvěryhodně, ale může obsahovat překlepy a chyby.
- Přichází od někoho, koho znáte - dopravce, nákupní portál, banka, kamarád (viz obrázek).
- Vybízí vás ke kliknutí na link pro vyplnění vašich osobních údajů. Následující stránka může vypadat jako uživatelský účet, internetové bankovnictví, e-mailový účet atd. Jsou však i případy, kdy jste podle zprávy něco vyhráli a nyní musíte „už jen“ vyplnit údaje a zaplatit XY korun, aby vám výhra byla zaslána.
- Tak se podvodníci dostanou k vašim údajům, které mohou dále zneužít, ukrást vám z bankovního účtu peníze nebo si na vás vzít třeba půjčku.
Co dělat v případě, že jste obětí phishingu?
Na podezřelou zprávu nijak nereagujte, a pokud si nejste stoprocentně jisti, na odkazy neklikejte a údaje nesdělujte. Zvlášť by vás mělo varovat to, když vám přišla výzva ke sledování objednávky nebo k potvrzení platby, přestože jste si nic neobjednali. Nezapomeňte, že žádný poctivý obchodník ani banka po vás nikdy nebudou chtít, abyste sdělovali své citlivé údaje e-mailem, po telefonu či jejich vyplněním na podezřelé stránce.
8 tipů pro bezpečný nákup
Na internetu si můžete během pár minut objednat od toaletního papíru přes nejnovější mobil po investiční zlato. Zcela právem tak online nákupy zažívají boom. Vykutálení podvodníčci však nikdy nespí, a jakmile vidí příležitost k rychlému výdělku, nedokážou jí odolat. Jak se jim bránit při nákupu na internetu a jak předcházet potenciálně nebezpečným situacím?
1. Výběr správného produktu
Podívejte se, o jaké zboží jde, kdo ho prodává a zda má nějaká hodnocení. Neřiďte se jen tou nejnižší cenou, ke které se může přičíst nesmyslně drahá doprava nebo nejasná dostupnost produktu. Je cena vybraného e-shopu oproti konkurenci podezřele nízká? Buďte obezřetní.
2. Obchod ověřený jinými uživateli
Zkontrolujte si, zda má vybraný prodejce nějaká hodnocení a co si o něm myslí jiní zákazníci. Jsme lidi a i ty nejlepší obchody tak mohou dostat nějakou negativní recenzi. Důležité ale je, aby měl e-shop více těch pozitivních, nakupující s ním byli spokojeni a měl hezkou historii. Kromě recenzí uživatelů se podívejte také na reakce obchodu - odpovídá na pozitivní i negativní hodnocení?
Na Heurece najdete stránky tisíců obchodů, kde zobrazujeme každou recenzi zákazníka a ty nejlepší oceňujeme certifikátem Ověřeno zákazníky. Certifikát a počet recenzí zobrazujeme i přímo v záložce Kde koupit na stránkách produktů a v naší aplikaci.
3. Jak vypadají stránky e-shopu?
Stránky obchodu by na vás měly působit dobře, měly by být v češtině bez překlepů, nesprávně skloněných slov a dalších podivných chyb. Dále musí obsahovat obchodní podmínky e-shopu a neměly by chybět ani kontakty na provozovatele včetně jeho identifikačních údajů a telefonu.
Pátrání v e-shopu se vyhnete nákupem přes oranžové tlačítko Koupit na Heurece, které zobrazujeme pouze u námi ověřených obchodů. Tak objednáte přímo přes Heureku, zboží vám dodá e-shop a my se postaráme o to, aby šlo vše hladce před nákupem i po něm.
4. Důvěřujte, ale prověřujte
Chcete mít jistotu? Najděte si v e-shopu telefonní číslo a uváděné informace si ověřte přímo v internetovém obchodě. Nebo zavolejte nám na naši zákaznickou linku: +420 488 570 070, kde vám rádi s čímkoliv pomůžeme.
5. Více možností dopravy a platby
Neznamená to, že byste měli nakupovat pouze u e-shopů nabízejících všechny kurýrní společnosti a každou možnost platby. Pokud však obchod umožňuje pouze platbu předem a ani dopravce není jasný, mělo by to pro vás být varovným signálem. Dejte si dohromady i další indicie a v případě pochybností radši nakupte jinde.
Tip: Platba kartou je jednou z nejrychlejších a nejbezpečnějších možností. Pokud si tak jste jisti, že obchodu můžete věřit, této platby se určitě nemusíte bát.
6. Jasné reklamační podmínky
Třeba vám boty nesednou nebo se objednaný dárek nebude líbit, a tak je vždy fajn mít v kapse možnost vrácení zboží nebo reklamace. Obchod by měl mít na stránkách jasně uvedeno, jak při vrácení zboží v zákonné lhůtě a při reklamaci postupovat.
Další informace hledejte v recenzích e-shopu na našich stránkách. Tam můžete najít, že obchod vše vyřizuje bez ztráty kytičky, nebo naopak po vrácení zboží nekomunikuje a ani k odeslání peněz se nemá.
7. Hladký průběh objednávky
Objednávkový proces je jednoduchý, všechny kroky dávají smysl, nikde nejsou podivné chyby ani po vás nechtějí žádné nezbytné nebo zvláštní údaje? To je dobré znamení. Ze své strany můžete přispět tím, že si každý vámi uvedený údaj pořádně zkontrolujete. Správnost vaší e-mailové adresy, jména a telefonu zajistí bezproblémové dodání produktu.
Tip: Při nákupu na Heurece přes Oranžové tlačítko zboží objednáte v pár krocích a vaše dodací údaje vyplníme za vás.
8. O svou zkušenost se podělte s ostatními
Nákup proběhl na jedničku, obchod skvěle komunikoval, zboží bylo v pořádku dodáno a teď jej vesele užíváte. Nebo se naopak něco v procesu pokazilo a s nákupem nejste spokojeni? V každém případě svou zkušenost sdílejte prostřednictvím recenze na našich stránkách a pomozte tak ostatním uživatelům.