Vstupujete na stránky pro osoby starší 18 let.
Kliknutím na tlačítko „Vstoupit“ prohlašuji, že jsem starší 18 let a nepřipustím, aby ke zde uvedeným datům přistupoval kdokoli nezpůsobilý či nezletilý.
Vstupujete na stránky pro osoby starší 18 let.
Kliknutím na tlačítko „Vstoupit“ prohlašuji, že jsem starší 18 let a nepřipustím, aby ke zde uvedeným datům přistupoval kdokoli nezpůsobilý či nezletilý.
Konec falešných slev a nová pravidla pro e-shopy
Nejrůznější triky s cenami a umělé navyšování slev je bohužel realita, se kterou se někdy setkal každý z nás. I když o tom třeba nevíme. Tyto praktiky začne už od konce května 2022 krotit nová unijní směrnice.
Obsah článku
Sleva vs. iluze
S trochou nadsázky můžeme říct, že v České republice je každý den Black Friday. Mnoho e-shopů skutečně postavilo celou svojí marketingovou strategii na nikdy nekončící sérii slevových akcí, které znějí někdy až neskutečně. Sleva 30, 40 nebo třeba 60 % není výjimkou. Bohužel, slovo „neskutečně“ je v tomto případě užito fakticky zcela správně.
Problém je totiž v ceně, ze které jsou tato procenta počítána. Ta v těchto případech často nereflektuje skutečnou aktuální hodnotu produktu. Jedná se např. o ceny, které udával výrobce a za které se zboží nikdy neprodávalo, nebo o zaváděcí ceny staré i několik let. Neetické? Možná, rozhodně ale legální. Tedy až do tohoto jara, kdy se podobným iluzím zavírá opona.
Nová pravidla
Směrnice, která vstoupí v platnost na konci května, staví nově e-shopům mantinely, které by měly podobnému jednání zabránit. Prodejce bude totiž muset udávat svoji vlastní předchozí cenu. Přičemž pojmem předchozí cena se konkrétně rozumí ta nejnižší cena, za kterou obchodník zboží prodával v bezprostředně předchozím období 30 dní.
Pravidla tak půjdou obejít jediným způsobem. Prodejce by musel uměle navýšit cenu produktu na 31 dní. Poté by z ní mohl slevu počítat, i kdyby byla sebevíc nereálná. Tento nefér postup ale vždy jednoduše odhalíte na našich stránkách v detailu produktu. Tam naleznete graf vývoje ceny ve zvoleném období. Pokud tak bude „přeškrtnutá cena“ na stránkách obchodníka výrazně vyšší, víte, odkud vítr vane. Ty skutečně nejnižší ceny a nejvýhodnější nabídky hledejte u nás.
Co dalšího se mění
Směrnice dále určuje povinnost informovat zákazníka, pokud je výsledná cena personalizovaná s ohledem na jeho předchozí online chování. Jinými slovy, že je cena upravena podle toho, ze kterého přišel webu, nebo podle toho, kolikrát už na stránkách prodejce byl.
Nejjednodušším příkladem může být situace, kdy si vyhledáte letenky, ale nekoupíte je. Při vaší další návštěvě jsou tyto konkrétní letenky už cenově personalizované - dražší. Druhým příkladem mohou být rozdílné ceny podle toho, jestli zboží vyhledáte přímo na stránkách prodejce, nebo se na něj prokliknete z reklamního banneru, případně ze stránek cenového srovnávače.
Provozovatelé e-shopů budou muset být také nově schopni v případě kontroly dokázat, že jsou jejich uživatelské recenze autentické a důvěryhodné. Tedy, že si recenze nepíší sami, ale pochází od skutečných zákazníků, kteří si zakoupili skutečné zboží.